Zorg dat je bedrijf gezien wordt op het internet - Stel je Google My Business pagina in.

Bijgewerkt: 27 mei 2019


Gezien worden, en zeker op het web, is toch het eerste wat je wilt voor je bedrijf. Google biedt aan elke ondernemer gratis de mogelijkheid om het bedrijf in de kijker te zetten met Google My Business (GMB). In het Nederlands Google Mijn Bedrijf.

Is jouw My Business pagina nog niet actief, talm dan niet langer en maak er vandaag nog werk van.

Claim je plek op Google Maps en in de organische zoekresultaten wanneer iemand naar je bedrijf op zoek gaat. Het invullen van je bedrijfsgegevens op GMB is trouwens een eerste belangrijke stap in elk SEO traject en heeft een significante invloed op de manier waarop je gevonden wordt.


Maar er is meer dan SEO. Uit onderzoek blijkt dat heel veel gebruikers op Google vertrouwen om snel een locale business te vinden en bijvoorbeeld jouw openingsuren te raadplegen. Heb je een fysieke winkel of plek waar mensen langs komen (kapperszaak, massagesalon, …) dan is het kaartje op Google maps natuurlijk een must om je onmiddellijk te localiseren. Maar ook al heb je een zaak waar mensen niet thuis komen, dan is de GMB informatie het eerste wat mensen onmiddellijk zien als ze naar je nummer of e-mail adres op zoek gaan. Beschouw het dus een beetje als het hedendaags telefoonboek.


Ik heb alle informatie ook op mijn website staan, waarom moet ik dan ook nog GMB aanvullen ?

De informatie op Google is direct beschikbaar voor je gebruikers en wordt als het ware onder hun neus geduwd. Voor je website moeten gebruikers eerst nog doorklikken. Tevens verhoog je de kans om gezien te worden en hoger in de zoekresultaten te verschijnen. Ga er maar van uit dat sommige gebruikers niet verder zullen doorklikken naar jouw pagina, maar misschien wel aangetrokken worden door de informatie van je concurrent van wie ze wel meteen zien dat die open is en aanlokkelijke foto's laat zien.


Dus :

Staat jouw bedrijf nog niet op Google Maps ? Dan is het hoogtijd voor actie !

Aanmelden is erg eenvoudig. Ga naar https://www.google.com/business en volg de aanwijzingen.



Klik op "aan de slag" en je wordt door een stappenplan geleid waarbij je je bedrijfsgegevens, zoals naam, contactinformatie, website en de bedrijfscategorie kunt aanvullen.


Zorg ervoor dat de informatie correct is. Ook al lijkt zulks vanzelfsprekend, kijk het toch maar even na. Als je Google in verwarring brengt door bijvoorbeeld een verkeerde categorie te kiezen of de contact informatie verschilt van de gegevens op je website dan heeft dat mogelijks negatieve gevolgen voor je ranking in de zoekresultaten.

Kies voor de bedrijfscategorie een passende omschrijving die best past bij jouw bedrijf. Maak je niet teveel zorgen als je precieze omschrijving er niet tussen staat. Je kan dit naderhand nog aanpassen en de primaire categorie verder aanvullen met bijkomende categorien.


Verifiëren : Even bevestigen dat jij het bent !

Vervolgens moet je je vermelding verifieren. Google doet dat omdat natuurlijk anders elkeen de vemelding van jouw bedrijfsgegevens can claimen. Tot zolang je vermelding niet is geverifieerd kan je de informatie niet bewerken.


De meest toegepaste procedure is het toesturen van een eenvoudige briefkaart naar het opgegeven adres. Je krijgt de kaart binnen de paar dagen opgestuurd en met het unieke nummer kan je vervolgens je eigenaarschap bevestigen. Het klinkt allemaal wat ingewikkeld, maar het is eigenlijk vrij eenvoudig. No worries.



De andere verificatie methodes zoals SMS, telefonische verificatie, check via Google Search Console zijn slechts in uitzonderlijke gevallen beschikbaar (vb. wanneer jouw bedrijfsnaam eerder is geclaimd door iemand anders). Indien deze beschikbaar zijn zal Google je die voorstellen en kan je ze gebruiken. In het ander geval dien je de verificatie per post te gebruiken.

  • Soms kan het voorkomen dat een Business reeds is vermeld op Google Maps, zonder dat je die zelf hebt aangemaakt. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer je een zaak hebt overgenomen. In dat geval claim je eigenaarschap (zie instructies op Google website)

  • Het kan tevens voorkomen dat Google op basis van verzamelde informatie (website, sociale media, bedrijfsgidsen) reeds een Bedrijfspagina heeft aangemaakt. In dat geval kan je eigenaarschap claimen door de vermelding op te zoeken op Google Maps en vervolgens op "Ben je eigenaar van dit bedrijf" te klikken en de verdere aanwijzingen te volgen.

Zodra je Bedrijf is geverifieerd komt de vermelding beschikbaar. Je kan dat eenvoudig checken in Google Search (tik je eigen bedrijfsnaam en locatie in in het zoekveld) of zoek je eigen adres op maps.


Vanuit het centrale Google menu (de 9 blokjes naast je login rechtsboven een Google zoekpagina ) kan je doorklikken naar de Google Mijn Bedrijf - beheerspagina. (of ga meteen naar URL business.google.com)


De nieuwe interface is heel erg overzichtelijk, en je kan van hieruit nagenoeg alle informatie aanpassen.

Check regelmatig je bedrijfsgegevens en vul ze aan.


Nog te vaak zie ik helaas slecht aangevulde vermeldingen. Dat komt omdat veel ondernemers één keer de informatie aanvullen, en vervolgens GMB helemaal vergeten. Helaas missen ze daarbij de vele extra mogelijkheden die Google biedt om de GMB vermeldingen uit te breiden en up-to-date te houden.


Uiteraard moet je dat doen om je informatie aan te passen wanneer iets in je contactgegevens, openingsuren en zo meer wijzigt, maar er zijn meer mogelijkheden. Recent is de interface trouwens gigantisch uitgebreid en een pak gebruiksvriendelijker geworden. Meer over de nieuwe mogelijkheden lees je verder in dit artikel.


Publieke informatie, gebruikers krijgen zelf ook inspraak

Eerst wil ik nog een goede reden aanhalen om je GMB informatie regelmatig te checken. Google weet dat informatie vaak niet tijdig aangpast wordt en heeft wellicht daarom aan elkeen de mogelijkheid geboden om toevoegingen te maken of wijzigingen te suggereren. Deze wijzigingen zijn niet altijd zo onschuldig en soms gaan ze live zonder dat je het opmerkt. (bvb als je het informatie bericht daarover hebt gemist)


Vaak krijg ik de vraag of je dit soort aanpassingen door gebruikers niet kunt beperken of uitzetten. . Het antwoord is eenvoudig neen. Het is nu eenmaal de filosofie van Google dat dit soort user-generated info helpt om informatie beter up-to-date te houden, te waken over al te commerciële vermeldingen die niet waargemaakt kunnen worden, en gebruikers beter te engageren rondom een bedrijf of product.


Net dat laatste zou vanuit marketingoogpunt de drijfveer moeten zijn om je informatie regelmatig zelf te checken en aan te vullen, foto's aan te passen, en meer. Vinger aan de pols houden met je klanten dus.


De essentials - Zorg voor correcte basisinformatie

Gebruik foto's

Een van de leukste functies op GMB is de mogelijkheid om foto's toe te voegen. Dat maakt de vemeldingen meteen heel dynamisch. Je hoeft er geen al te uitgbreid album van te maken, maar zoals vaak zeggen enkele goed gekozen foto's misschien meer over je bedrijf dan veel tekst.


Onthou dat ook gebruikers foto's van je zaak kunnen toevoegen. Maak er handig gebruik van en misschien is het wel leuk als iemand een foto toevoegt wanneer ze lekker tevreden zijn (denk maar leuk kapsel bij de kapper, delicieus bordje bij het restaurant, of een sfeerbeeld tijdens een workshop)


Bedrijfsinfo (Over…)

Deze vermelding was ook beschikbaar via Google+, verdween een tijdje en is er nu gelukkig terug. Vul deze informatie zeker aan. Ze verschijnt nog wat ongelukkig onderaan in de GMB vermelding, maar het is wel de enige mogelijkheid om iets meer te vertellen over welke services je levert, of welke producten je verkoopt.

Vergeet niet om je USP's (wat onderscheidt je van je concurrenten of maakt je uniek) hier te vermelden.


Tot hier toe de essentials, die elk bedrijf zonder pardon moet gefixt hebben.

In de rest van dit artikel bespreek ik een paar minder gekende features en een aantal nieuwigheden die Google recent heeft toegevoegd en die je kan gebruiken om je zaak nog beter in de kijker te stellen.


Video


Nieuw is dat je voortaan ook 30 sec video kunt toevoegen. Voor sommigen is dat misschien nog een stap te ver, al moet je hierbij vooral denken aan een eenvoudige video die je met elke GSM kunt maken en die vaak meer zegt dan een stilstaand beeld. Bovendien blijkt uit onderzoek dat een video-boodschap veel langer in het geheugen blijft hangen dan een foto.


Posts

Een heel erg interessante toevoeging is de mogelijkheid om een facebook-like post toe te voegen aan je bedrijfsvermelding. Dat maakt het heel erg interessant om een tijdelijk aanbod in de kijker te zetten of om iedereen die naar je bedrijf zoekt direct op de hoogte te houden over een event of iets dergelijks.


Je kan er zelfs een webadres of CTA (call-to-action) aan toe voegen.

Posts op je GMB zijn dus heel breed inzetbaar. Hier volgen een paar ideetjes :

  • Heb een je event, organiseer je een open-deur-dag, een webinar of een workshop, maak dan een post met de datum en uur en voorzie een link naar je landings- of inschrijvingspagina

  • Organiseer je een braderij of een uitverkoop, maak een post om het aan te kondigen

  • Heb je recent een interessante blog post toegevoegd ? Maak een post en verwijs ernaar

  • Een nieuw product of een veelgevraagd artikel terug in de voorraad. Laat het even weten en heb je een webwinkel zorg dan voor een doorklik naar de bestelpagina

  • Ben je gesloten op een feestdag ? Wens dan iedereen en fijne dag en laat weten wanneer je wel open bent of verwijs naar uitzonderlijke openingsuren de dag voordien of nadien.

Vraag en Antwoord

Vraag en Antwoord in GMB bestaat al een tijdje. Op zich een heel eenvoudig tooltje. Mensen kunnen vragen stellen over je bedrijf, en je kan daar een passend antwoord op geven. Toch is het gebruik ervan niet zo een no-brainer als je zou verwachten.


Ik heb zo een gevoel dat Google nog wat aan het experimenteren is met deze functie. De vragen komen niet netjes binnen via de GMB beheerspagina. In de plaats daarvan krijg je als beheerder een e-mailtje en vervolgens kan je een antwoord schrijven.

Weet echter dat ook iedereen een antwoord kan schrijven op de gestelde vraag. Zoals ik hierboven ook al met foto's aanhaalde kan je heel wat met GMB om je bedrijf in de kijker te zetten. Maar laat Google door de community te laten meespelen niet toe dat je de functies al te commercieel uitbuit.


Maar laat het omgekeerd net dat geen excuus zijn om de functionaliteit niet te gebruiken. Met een beetje inventiviteit kan je dit perfect gebruiken om je top FAQ's hier ook meteen een plek te geven.


Reviews

Positieve ervaringen van klanten onmiddellijk delen met potentiele klanten. De meesten kennen deze mogelijkheid wellicht vanop hun Facebook pagina. Maar dat gebruikers ook rechtstreeks Reviews kunnen achterlaten op je GMB vermelding is een pak minder geweten. Toch kan het. Onthou !, Google wil haar gebruikers graag een neutrale en eerlijke informatie bieden zodat ze bij hun zoekopdracht kunnen bepalen wat interessant voor hen is. Reviews horen daar absoluut in thuis.


Moet je nu meteen vragen aan je klanten om overal een review na te laten ? Neen. Handig is trouwens dat ook de reviews die Google kan vinden op Facebook op andere kanalen hier worden weergeven.


Maar het kan een handige manier zijn om reviews te noteren van klanten die niet over Facebook beschikken en toch een indruk willen nalaten.


Tip 1: Vraag je klanten altijd een positieve beoordeling na te laten als ze tevreden zijn over je producten of services.
Tip 2 : Laat een wat minder positieve beoordeling voor wat het is. Probeer dat niet krampachtig te ontkrachten. Het zorgt tevens voor een eerlijke balans. Maar zorg er wel voor dat je mindere beoordelingen compenseert met voldoende reviews van klanten die wel tevreden zijn.

Wat kunnen we nog verwachten

In de US zijn er inmiddels nog nieuwe functies toegevoegd die voorlopig niet bij ons zijn uitgerold :

  • Zo is het daar al mogelijk om een berichten functie te gebruiken. Een Messenger functie rechtsreeks in je GMB vermelding zeg maar.

  • Bepaalde categorieën wordt de mogelijkheid geboden om net zoals op een Facebook pagina direct een producten- en dienstenoverzicht toe te voegen.

  • Een andere interessante nieuwigheid, die hopelijk ook snel bij ons beschikbaar komt, is "bookings" - Biedt je op je website een mogelijkheid om rechtstreeks afspraken te maken, dan activeert Google deze functie direct vanuit GMB. Handig voor je klanten, maar ook ontegensprekelijk een "must-have" om nieuwe klanten sneller te laten converteren.

Valt te bekijken of Google dat ook bij ons beschikbaar maakt. Stay tuned !

Als je je abonneert op mijn blog, hou ik je op de hoogte. Klik in de linkerbovenhoek boven deze post op registreren.


Wil je graag je Google My Business pagina vandaag nog online ? En lukt het niet helemaal zelf ? Bel op mail me even en ik help je graag.






2 reacties
  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon

© 2016 CONTENTer.be