Tal van goede redenen om een bedrijfspagina te maken op Facebook

Bijgewerkt: 19 apr 2019

Een pagina maken voor je bedrijf is echt niet zo moeilijk. Toch merk ik dat er nog steeds mensen zie die hun persoonlijke profiel pagina ook min of meer zakelijk gebruiken. Dat is niet alleen tegen de regels van Facebook in, maar het is evenmin een professionele uitstraling voor je zaak.


Ik heb een vermoeden dat sommigen vooral aan hun privé profiel vasthouden omdat ze dat het best kennen en zich veilig voelen onder de vrienden waar ze al in contact mee zijn. Vooral mensen die heel persoonlijke diensten aanbieden hebben de neiging in die comfortzone te blijven hangen.



Hieronder som ik een paar redenen en voordelen op waarom je voor je onderneming best een zakelijke pagina aanmaakt en daar correct mee aan de slag gaat voor je marketing.


Data en analytics

Het onmiskenbare voordeel van een bedrijfspagina is dat je heel erg duidelijke aanwijzingen krijgt de bezoekers die op je pagina komen, en facebook je daarbij ook heel wat inzichten heeft hoe je pagina evolueert. Dit is informatie waarmee je leert wie je klanten zijn, wat ze leuk vinden en waarnaar ze op zoek zijn, wanneer ze je pagina bezoeken en zo meer.


Veel meer mogelijkheden

Je persoonlijke muur is door Facebook bedacht om interessante ervaringen en dingen die dagelijks je pad kruisen met je privé vriendenkring te delen. Buiten die berichten heb je niet echt veel andere mogelijkheden. Met een bedrijfspagina heb je dat wel en kun je de informatie netjes structureren. Facebook biedt zelf gepaste templates aan naargelang type business of welk doel je wilt bereiken.


Tabbladen

Ook al heet de stek voor je bedrijf een pagina op Facebook, eigenlijk is het meer dan dat. Het is eigenlijk een mini setje of site'tje van verschillende pagina onderdelen. Welke tabs beschikbaar zijn hangt af van de template die je bij de start van je pagina kiest, als kun je de meest gangbare pagina's ook elders wel toevoegen en van volgorde wisselen. Zo kun je bijvoorbeeld ook een pagina met video's toevoegen, of een pagina specifiek gebruiken voor evenementen.


Aanbiedingen

In Vlaanderen noemen we zaken doen vaak ook Commerce. En daarom is het toch te doen voor je zaak. Je zakelijke pagina laat toe je producten en diensten in de etalage te zetten op Facebook. Bovendien beschik je over tools om aanbiedingen te maken speciaal voor de mensen die jouw bedrijf op Facebook volgen.


Volgers

Mensen die geïnteresseerd zijn in je professionele leven en graag meer nieuws uit je onderneming krijgen wanneer je zaken publiceert kunnen je volgen. Dit is met name interessant wanneer je regelmatig updates plaatst of interessante tips en weetjes wilt delen met je professioneel publiek. Toch hou je hier ook je zakelijke info gescheiden van je echte privé berichten en kun je met gemak je privacy behouden op je eigen pagina.


Een profiel, meerdere pagina's

Op Facebook mag je eigenlijk maar één login hebben en geen dubbels aanmaken. Pagina's kan je net zoveel aanmaken als dat je verschillende businesses hebt. Je hebt je Facebook login wel nodig om je bedrijfspagina(s) te beheren, maar verder is er voor je publiek geen zichtbare link tussen je privé profiel en de pagina voor je bedrijf.


Privé- instelingen

Ook omgekeerd werkt die privacy natuurlijk. Mensen die je wel zakelijk willen volgen willen misschien niet zo direct tot je vriendenkring op Facebook worden gerekend en willen misschien de zaken op hun privé pagina niet delen. Je bent als ondernemer hopelijk wel een graag gezien gast, maar hou privé en zaken toch best gescheiden.


Berichten plannen

Een andere reden om je met een bedrijfspagina aan de slag te gaan is dat je de mogelijkheid hebt om zelf (of door een partner zoals Contenter die dat voor je doet) berichten in te plannen. Op die manier kan je een hele reeks berichten (aan de hand van een plan) op voorhand voorzien, en op vooraf bepaalde tijdstippen die voor je doelgroep interessant zijn, ze de wereld insturen. Een onmiskenbaar voordeel en absolute must om Facebook voor jou te laten werken.


Delegatie en rollen

De pagina voor je bedrijf is meteen ook future-proof wanneer je bedrijf gaat groeien en je meer mogelijkheden wilt gaan gebruiken. Bovendien kan je je pagina laten beheren door andere medewerkers binnen of buiten je bedrijf, zonder dat ze daarvoor je persoonlijke login moeten kennen of bij je privé dingen kunnen. Bovendien kan je in de hand houden wat elke rol mag en niet mag. Zo heb je ondermeer voor Redacteurs, Adverteerders, Analisten, etc.

(klik hier voor de rollen https://www.facebook.com/help/323502271070625?helpref=faq_content


Apps

Aan je pagina kun je ook app's vasthangen die dan bijvoorbeeld toelaten rechtstreeks reservaties in je agenda te boeken, of offerte te laten vragen en zo voort. Apps's kunnen zowel van generieke aanbieders komen waardoor ze betaalbaar blijven. Grote bedrijven kunnen ook specifieke app's laten maken voor hun bedrijf die dan aan hun Facebook pagina aangehaakt kunnen worden.


Locatie

Een ander niet te onderschatten bedrijfsvoordeel is dat je pagina gelinkt wordt aan een fysieke locatie wanneer dat relevant is voor je bedrijf. Op die manier zien mensen onmiddellijk waar je gesitueerd bent. Met één klik krijgt je bezoeker ook een routebeschrijving. Bovendien kan je allerlei adres gegevens en openingsuren koppelen en dat is handig. Tevens kan je een bel of berichtenknop voorzien waarmee geïnteresseerden snel direct contact kunnen nemen.


Advertenties

Misschien nog wel de allerbelangrijkste reden voor de bedrijfspagina is feit dat je er echt zaken mee kunt doen, en nieuwe leads kunt krijgen voor je zaak wanneer je ook echt met Facebook gaat werken en advertenties gaat plaatsen. Het is een beetje de hedendaagse streekkrant. Maar dan veel gerichter omdat je heel precies je doelgroep kunt bepalen die jouw promo's te zien krijgt. Daardoor kan je al werken met een bescheiden budget van enkele euro's per week en toch een relevant publiek bereiken. En dat allemaal met een heel goeie opvolging. De mogelijkheden zijn enorm breed en het is bijna nergens zo goedkoop als op Facebook om nieuwe klanten te vinden.


Ik hoop dat het bij deze duidelijker is geworden waarom je voor je business dus een zakelijke pagina of meerdere zakelijke pagina's moet opzetten en niet je persoonlijke profiel gebruiken. Bovendien loop je het risico dat Facebook jouw profiel pagina afsluit omdat je die niet zakelijk mag gebruiken. Geef toe, dat risico wil je toch niet lopen.


Bovendien heeft Facebook het heel erg makkelijk gemaakt als je je persoonlijke profiel pagina wilt omzetten in een bedrijfspagina. Meestal vind ik dat zelf niet de best doordachte oplossing om met een pagina voor je bedrijf te starten, maar voor twijfelaars en zij die zakelijk belang hebben om hun vriendenkring sterk bij hun zaak te betrekken is het wel een manier om snel om te schakelen.


Nog geen professionele pagina voor jouw bedrijf ? Laten we er dan gauw werk van maken. Boek een gratis kennismakingsgesprek in.

  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon

© 2016 CONTENTer.be