Starten met sociale media. Doordachte keuzes maken.

Dit is een vervolg op mijn vorig blog-artikel dat vooral ging over het inschatten van je eigen mogelijkheden en de verwachtingen van je doelgroep. Ook dit artikel bevat tips en advies voor ondernemers die hun eerste stappen op sociale media goed willen voorbereiden.


Zoveel media en mogelijkheden, maar oh zo weinig tijd

Zoveel media en zoveel mogelijkheden inderdaad. En veel te weinig tijd om, naast de zorg voor je klanten, ook nog actief te blijven overal. Het klinkt bekend in de oren.


Sommigen lossen dat op door dan maar overal dezelfde boodschappen te posten. Maar als je dat doet zul je algauw merken dat dat eigenlijk niet werkt. Elk medium heeft namelijk zijn typisch publiek en manier om met inhoud en marketing om te gaan. Mijn advies is altijd om te starten met een breed medium waar je makkelijker kunt uitproberen wat voor jouw business werkt. Voor weer anderen tekent zich al gauw een duidelijk beeld af en is bijvoorbeeld LinkedIn of Pinterest interessanter.


Maar goed, ik zou in deze blog even toelichten hoe je op basis van de informatie die je heb verzameld verder kunt analyseren wat waarschijnlijk voor jouw bedrijf(je) ook het beste gaat werken.


Door middel van een eenvoudige oefening, probeer je antwoord te vinden op de volgende 3 vragen :

  • Welk medium ondersteunt best mijn goals die ik heb vooropgesteld en bereikt de voor mij interessante doelgroep ?

  • Voor welk medium en taktieken heb je zelf de meeste capaciteit of kunde om ze te implementeren ?

  • Kan je de nodige tijd zelf uittrekken en of de middelen voorzien om je te laten assisteren hierbij ?

Redeneer vanuit opbrengst in plaats vanuit kost

Focus daarbij op het resultaat wat je wil behalen. Omdat resultaat te halen moet je tijd en geld investeren. Maar dat staat altijd in verhouding tot de opbrengst die je eruit kunt halen. Daarom zei ik ook dat je doelen realistisch moeten zijn.


Denk op iets langere termijn. Rendabel zijn vanaf het eerste moment is vaak wat handige reclamejongens (het web staat er vol van) je voorschotelen maar in realiteit - weet je allicht ook zelf wel - bouw je beter geleidelijk iets op en werk je met elke lead die op je pad komt op een manier die je ook kunt waarmaken.


Concreet maak je een eenvoudige excel-tabel.

Links zet je de media die je kent. Je noteert elk medium op een afzonderlijke rij in je tabel.


Heb je nog geen goed zicht op het aanbod aan media dan kan je inschrijven op een workshop waarin ik het media landschap overloop en de typische kenmerken, publiek en voor-en nadelen van de verschillende media overloop. Stuur mij een email of berichtje en dan laat ik je weten wanneer een workshop of webinar plaats vindt.


In de 3 eerste kolommen noteer je je 3 belangrijkste goals.

Geef vervolgens voor elk een numerieke waarde (1 = laag, 5 = uitstekend) in de mate waarin het medium of type medium bijdraagt aan de realisatie van je doel. Neem de impact als basis (Vb Video zal meer effort vergen, maar levert jou misschien meer impact en draagt op die manier sneller bij tot het bereiken van je doel.

Tel alles even op een maak een totaal en een ranking.

Vervolgens voeg je kolommen toe met allerlei aspecten die meer met de praktische realisatie te maken hebben.

Hierin noteer je dingen zoals :

  • Hoe makkelijk is het om content te realiseren hiervoor ?

  • Frequentie van berichten

  • Hoeveel creativiteit is vereist ? hoe verzin ik onderwerpen ?

  • Hoe makkelijk is het om foto's te realiseren hiervoor ?

  • Heb ik video nodig ?

  • Tijd (of kost ) per bericht* ?

  • Enz …

*afhankelijk of je eerder denkt aan grotendeels zelf te beheren of uit te besteden.


En dan doe je vervolgens hier weer hetzelfde en geef je een waarde op (5 = weinig effort, 1 = 1 veel effort) voor de makkelijkheidsgraad/haalbaarheid die voor jouw situatie en de desbetreffende combinatie van toepassing is.

Vervolgens tel je ook deze cijfers op en bepaal je ook hier de ranking.


Hou het eenvoudig

Eigenlijk kun je deze oefening zo uitgebreid en ingewikkeld maken als je zelf wilt. Ik zou het eenvoudig houden. Het is ook geen sluitend geheel gezien er ook nog een paar andere aspecten meespelen, maar het geeft jou wel een heel mooi inzicht welk medium je best prioriteit geeft om met je marketing op sociale media aan de slag te gaan.


Oef....

En het is voor de meesten ook een zucht van verluchting om te ervaren dat je niet alles tegelijk moet doen, maar beter doordachte keuzes maakt in functie van je doelgroep en je mogelijkheden.


Toch liever meteen beroep doen op onze expertise om je te hiermee te helpen en snel operationeel te zijn. Check even het aanbod en schrijf je in voor een gratis kennismaking.

  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon

© 2016 CONTENTer.be