Starten met je eigen website doe je zo



Vaak stellen ondernemers die een nieuwe website willen laten maken een heleboel technische vragen, maar staan ze nauwelijks of onvoldoende stil bij het inhoudelijke verhaal.


Als ik het waarom probeer te achterhalen, komen vaak allerlei veronderstellingen naar boven. Het lijkt wel alsof mensen vooral beïnvloed zijn door de marketingverhalen van de tool-vendors. En natuurlijk is het soms wel eens interessant om een blik achter de schermen te nemen of in de keuken te kijken.


Maar laat me het even cru stellen. Als je op zoek bent naar een restaurant is de meest voor de hand liggende vraag toch niet welk merk kookpotten wordt gebruikt of op welk fornuis wordt gekookt.
Maar wil je vooral weten wat er op het menu komt en of het lekker smaakt, niet ?

Precies, en daarom adviseer ik mijn klanten ook om vooral goed na te denken over hun menu, over wat ze kunnen serveren, wat hun bedrijf kan aanbieden en hoe smakelijk ze dat kunnen verpakken. Dat smakelijk verpakken is precies waar marketing om draait.

Met verpakken bedoel ik een verhaal vertellen. Een zo authentiek mogelijk verhaal, zonder al te veel poehaa of dure woorden die niks opleveren. Maar wel iets wat mensen onthouden of waarom ze net nog nieuwsgieriger worden en vragen stellen of contact opnemen.


In mijn Webinar " 7 Stappen om te starten met je eigen website" adviseer ik al volgt :


1. Doe inspiratie op

Niet met de bedoeling om klakkeloos dingen over te nemen, maar wel om inzichten te krijgen. Selecteer een 5 tal websites en analyseer deze grondig. Kies voor bedrijven die min of meer in dezelfde business actief zijn en ook een 2 tal totaal andere. Maak een lijst met wat je goed vindt (screenshots zjin handig daarbij) of wat je juist niet goed vindt. Als je interessante onderdelen ziet noteer dat dan ook even apart.


2. Bepaal wat je wilt bereiken

Alleen een doelgerichte website levert iets op. Een website uit designobjectief die er alleen maar mooi uit ziet, zal meestal niet werken. Bedoeling van een zakelijke website is uiteindelijk altijd om business te genereren. Wanneer je een webshop start is dat nogal evident, maar ook als je wilt informeren wil je allicht graag dat mensen ook contact opnemen of bij je business terecht komen. En dat laatste moet je echt iets voor doen en is geen evidentie. In deze stap denk je ook best al eens na hoe je succes gaat meten.


3. Hou de focus op flexibiliteit

Of je je website grotendeels zelf gaat bouwen of gaat uitbesteden is een overweging die je moet maken door stil te staan bij de voor en nadelen van beide methodes, en ook rekening te houden met je eigen capaciteiten. Maar hou er bij welke keuze die je ook maakt altijd rekening mee dat je website een levend iets is, dat continue aanpassingen vergt. Vergewis je er vooraf goed van dat aanpassingen maken makkelijk kan, en je niet voor elke kleine wijziging beroep moet doen op je leverancier of support.


Tip : Als je uitbesteedt zorg dan voor een webbouwer met marketing focus, en vergewis je ervan dat die ook goed jouw business begrijpt.

4. Maak en verzamel je inhoud (content)

Begin niet direct met het opbouwen van pagina's in een tool, maar teken even voor jezelf uit in een eenvoudige schets of in een content plan hoe de structuur van je website er moet uitzien en welke inhoudelijke elementen je nodig hebt. Niet alles hoef je in tekst uit te leggen. Soms zegt een plaatje of een video voor een veel duidelijker geheel. Begin niet meteen copy te schrijven, maar noteer de informatie in bullet-points. Daar kan je net zo goed verder mee aan de slag om zaken zelf verder uit te werken, als om een briefing te voorzien indien je uitbesteedt


Tip : Indien je grafisch niet goed onderlegd bent, doe dan beroep op een grafisch ontwerper om je te laten assisteren. Maar experimenteer ook eerst zelf eens met tools als canva.com of picmonkey.com.

5. Zoek een passende template

Als je zelf aan de slag gaat met tools als Wordpress, Wix of gelijkaardig is het logisch dat je door de templates scrolt. Maar ook als je je website laat bouwen is het handig als je eerst zelf nadenkt over een basispatroon dat bij jouw inhoud en verhaal past. Probeer daarbij door het design of de looks te kijken, maar let vooral op de structuur en onderdelen. Check of alle basis elementen die je nodig hebt er in zitten of makkelijk kunnen worden afgeleid.


6 Beantwoord waarom vragen met Call-To-Action

Zorg ervoor dat mensen actie kunnen nemen op je website en doe dat prominent (voor ze naar de website van je concurrent surfen) Zeg erbij waarom mensen iets moeten doen of welk voordeel ze daarbij hebben. Zeg dus niet "Vul je Email in", maar bvb "Krijg elke maand onze super aanbiedingen toegestuurd"


7 Doe ! & Experimenteer

Als je alle voorgaande stappen goed hebt aangepakt ben je helemaal klaar om je website te bouwen of de complete briefing te maken waarmee een webbouwer aan de slag kan. Blijf zelf heel betrokken bij het geheel, jij kent immers best je business en je potentiele klanten. Publiceer je website op een voorlopige URL en nodig wat mensen uit om je website te bezoeken en hun ongezouten commentaar te geven. Wat missen ze ? Wat vinden minder goed ? En vooral wat vinden ze juist wel leuk ! (vast en zeker veel en dat geeft een boost aan je zelfvertrouwen) En pas aan waar nodig.


Yes you can ! Succes.




In een volgende blog ga ik in op een paar typische valkuilen die je bij het bouwen van website tegen komt en dus best vermijdt.

  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
Ontvang tips om aan je eigen marketing te werken, direct in je mailbox

© 2016 CONTENTer.be