Hoe voeg je snel een online winkel toe aan je website ?

Bijgewerkt: jun 1

Er is heel wat e-commerce software op de markt, en kiezen welke de beste is voor je eigen specifieke situatie is niet makkelijk.

Je kan het professioneel aanpakken en al je noden netjes neerschrijven. Om die vervolgens te (laten) vergelijken met de mogelijkheden van elk pakket. Een dure stap die veel energie vergt en tijd kost. En misschien ken je vooraf niet al de mogelijkheden of weet je gewoon niet goed wat je klanten precies verwachten. Voor wie een WordPress website heeft is het een no-brainer om voor Woo-commerce te gaan. Omdat dat nu eenmaal de meest logische plug-in is die je boven op een WP-website zet. Waarmee ik niet wil zeggen dat dat een slechte keuze is. Alleen is het soms wat kort door de bocht. En is voor sommige handelaars een cloud-oplossing waarschijnlijk een beter en goedkoper alternatief. Shopify is zo een cloud-oplossing waarmee je in een minimum van tijd en op een gebruiksvriendelijke manier je onlinewinkel opzet. Het levert zonder veel inspanning een goed uitziende winkel op. Tenzij voor een occasionele winkel ben ik echter geen warme voorstander van het platform. Omdat veel handelaars die voor Shopify kiezen vaak sukkelen met de domeinnaam. En een winkel met een andere domeinnaam dan je mailadres of je websiteadres dat staat bijzonder onprofessioneel. Een platform wat ik vaker aanraadt en gebruik is Ecwid. In België is dat iets minder populair, al hebben we wereldwijd meer dan een miljoen gebruikers. Het is een goede en betrouwbare oplossing voor tal van webwinkels. Zeker voor kleinere winkels, die zonder al te veel moeilijkheden of grote investering, naast hun fysieke winkel e-commerce willen opzetten. ik leg uit waarom : (heb je geen tijd om alles door te lezen, check dan zeker wat ik schrijf over de verkoop op kanalen als Google Shopping en Facebook Shopping)

Website integratie

Ecwid is in wezen een e-commerce-extensie waarmee je een normale site transformeert in een online winkel. In tegenstelling tot andere oplossingen zoals Shopify. Die laatste, is net als veel andere cloud e-commerce-systemen een gesloten systeem waar je je volledige winkel uit het niks start. Stand-alone dus.

Als je naast de online winkel ook een website voor je fysieke winkel hebtdan zit je met twee omgevingen, en die slechte integratie is vaak heel verwarrend voor bezoekers en potentiële klanten. De Shopify buttons die je op je site kan zetten biedt daar deels een oplossing voor, maar is toch maar een brik-a-brak oplossing en geen echt vlotte integratie.

Gebruiksvriendelijk

Een winkel moet vlot beheersbaar zijn, zodat je zelf makkelijk je producten en informatie kunt aanpassen en je inkomende bestellingen kunt regelen. De interface is vrij intuïtief. Producten toevoegen en aanpassen gaat makkelijk en het beheer blijft overzichtelijk.

Met de mobiele app kan je trouwens snel en handig je inkomende bestellingen zien

binnenkomen en de stappen voor de verdere afhandeling van de bestelling opvolgen. Het lijkt een gadget, maar het is erg handig bij het klaarmaken van de bestellingen voor verzending.




Product info

De meest voor de hand liggende info over elk product is kwestie van een invullen. Extra opties zit in handige tabbladen, waardoor de productinformatie heel gestructureerd blijft. Elk product zit in een categorie of sub-categorie. Dat zijn eigenlijk productgroepen, waarbij we voor elke categorie en subcategorie ook een foto kunnen toevoegen. Dat maakt het geheel heel visueel. En zo hoort het in een digitale winkel. Ecwid beschikt, zoals de meeste e-commerce systemen, over een importmogelijkheid. En die werkt eenvoudig en vlotjes. Ik bezorg meestal een eenvoudig Excel-file waarin je makkelijk zelf je producten kunt zetten, met de voornaamste info voor elk product. Op die manier is je winkel snel gevuld. Via de catalogus en product beheer kan je dan makkelijk producten zelf nog verder aanpassen.


Productvarianten

Eenzelfde product wat in verschillende kleuren of maten komt, stel je in als een variant. Dat kan bij de meeste systemen als optie. In Ecwid kan je kleur en maat of een ander attribuut ook samenvoegen. Elk sub-product dat op die manier ontstaat is een variant. Varianten in Ecwid kunnen eigen productinformatie bevatten zoals :

  • Een uniek stocknummer (SKU)

  • Een aparte prijs

  • Afzonderlijke foto's (vb paar schoenen in de juiste kleur)

  • Afzonderlijk gewicht (belangrijk voor de berekening van de transportkosten)

Dat is zeker voor een kleinhandel interessant, omdat je de variant aan een afzonderlijke prijs kunt aanbieden. Kortingen

Je kan geen handel drijven zonder promoties. Op elk artikel kan je een promotieprijs toevoegen. De promo-prijs wordt getoond met de originele prijs, zodat de klant onmiddellijk ziet hoe interessant aanbod is.

Naast prijspromoties zijn er ook bulkpromoties. Dat zijn kortingen wanneer verschillende aantallen van een zelfde artikel worden gekocht. Vb. Prijs vanaf 5 stuks

Verder kan je als winkelier onbeperkt kortingcodes genereren (die je dan kunt aanbieden via een campagne of via e-mail kunt bezorgen)

Handig vind ik tevens dat je kortingsgroepen kunt genereren. Zo kan je bijvoorbeeld houders van een klantenkaart standaard een korting toekennen.


Cadeaubonnen

De winkel bevat een ingebouwde module voor de verkoop van cadeaubonnen. Bonnen worden op die manier een verkoopbaar artikel met een stuknummer en een prijs. Bonnen worden na aankoop automatisch toegestuurd per e-mail. Je hebt er dus verder geen afhandeling of extra werk mee. Cadeaubonnen kunnen bij afrekening automatisch worden verrekend.




Adverteren en verkopen op Google shopping

Misschien wel de belangrijkste reden waarom ik vaak opteer voor Ecwid als onlinewinkel zijn de standaard ingebouwde mogelijkheden om te verkopen op Google shopping en Facebook. Of om artikels uit de catalogus ook op Instagram te zetten. Zonder dat je daar extra plug-ins voor moet installeren, of allerlei import/export mechanismen hoeft toe te voegen.

Eerlijkheidshalve moet ik er bij vertellen dat de Google Shopping integratie wordt aangeboden door Kliken. Maar dat is best een goeie oplossing, met efficiënte support.


De interface is makkelijk en het opzetten van een product-feed en een campagne eenvoudig. Wie al eens manueel een Google-shopping campagne heeft opgezet weet dat dat niet altijd even simpel is, reden waarom er dus ook vaak een aardig prijskaartje aan vast hangt.


Direct verkopen op Facebook


Met een paar klikken synchroniseer je je hele product-catalogus met Facebook waarbij je winkel letterlijk onderdeel wordt van de Facebook pagina van je zaak.

Producten kiezen en bestellen kan

direct vanuit Facebook. Voor de

betaling wordt de klant omgeleid naar je eigen website.


Instagram


Het voordeel om je productcatalogus met Facebook te synchroniseren is dat je elk product meteen ook op Instagram kunt tonen.





Zeker voor een sterk visueel gamma (lees: alles wat je met je ogen koopt) is het meegenomen als je mooie productfoto's kunt delen op Instagram.


Nog meer marketing


Eigenlijk vind ik het best prettig als de hele filosofie achter een e-commerce product erop gericht is om verkopen te maximaliseren. Daarom investeer je tenslotte in je e-commerce omgeving, niet ? De geïntegreerde e-mailmarketing oplossing is op dat vlak erg handig, en biedt voor kleine handelaars meer dan voldoende functionaliteit. Zo blijf je vlot in contact met je klanten. En kan je zonder veel moeite informatie over nieuwe producten toesturen.

De meeste andere systemen bieden wel allerlei plug-ins om hetzelfde te doen en te integreren met Mailchimp, enz. Maar dat vergt weer kennis van die andere systemen, en al die extra's installeren, testen en onderhouden vergt meer werk. Time is money.





Courante betalingsmethodes

Belgen betalen online liefst met Bancontact of via hun gekende onlinebankingtoepassing. Naast kredietkaartbetalingen biedt je die dus best aan. Ecwid werkt hiervoor met het Nederlandse Mollie.




Deze betalingsprovider laat zich trouwens ook integreren met allerlei boekhoudpakketten, waaronder het inmiddels populaire Yuki.


BTW-facturen voor bedrijfsklanten.


Verkoop je zowel aan particulieren als aan bedrijven, dan wensen die laatste wellicht graag een volwaardige BTW-factuur waarmee ze de BTW-kunnen recupereren. Met Ecwid kan je bij het uitchecken vragen naar het BTW nummer.

EU-verkopen

Een systeem dat de EU-wetgeving inzake Btw niet respecteert, kan je hier eigenlijk niet gebruiken. Tenzij je je verkoop beperkt tot enkel België. Wat strikt genomen niet mag, omdat je dan de regels in verband met geo-blocking overtreedt.


Levering en afhaling


We kunnen vrij flexibel bezorgingsmethodes toevoegen. Dat kan zowel op basis van een vast tarief, als flexibel op basis van de prijs of gewicht. Uiteraard kan de koper ook kiezen voor zelf ophalen. Ook daar zijn verschillende opties mogelijk.

Betrouwbaarheid

Het platform is robuust. En het aantal updates volgt automatisch en snel, zodat de winkel altijd mee is met de nieuwste technologie en trends. Zeker bij browser- en beveiligingsupdates is dat belangrijk, zodat alles goed blijft werken.


Samenvatting :

Ecwid is een goede en uiterst betaalbare oplossing om snel een volwaardige online winkel toe te voegen aan je bestaande website. Geen gedoe met aparte domeinnamen of een afzonderlijk adres voor je shop.

Een winkel opzetten kan uiterst snel. Heb je een goeie productlijst en foto's van je artikels al klaar, dan kan je winkel de volgende dag al online staan en toegevoegd worden aan je website.

Contenter.be biedt je een volledige service voor het opzetten en het runnen van je winkel. Wat je zelf wilt en kunt doen beheer je zelf. En de rest laat je aan ons over.



Hulp nodig bij de keuze van jouw e-commerce oplossing ?

Of snel een winkel toevoegen aan je website ?


Begin er vandaag nog aan. Gebruik de chatknop rechts onder.




  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
Ontvang tips om aan je eigen marketing te werken, direct in je mailbox

© 2016 CONTENTer.be