Site (nog) niet op Google? Wat kun je doen? 6 Tips.

Bijgewerkt: 23 nov 2019

"Mijn site staat sinds gisteren online, maar ik zie ze nog niet in de zoekresultaten, zelfs niet op pagina 30. Ik heb nochtans het vakje voor de SEO- titel en beschrijving goed ingevuld. Kan je mij helpen, want er is iets zeker iets mis? "Dat was de boodschap die ik eerder deze week in mijn mailbox kreeg.


Tijd dus om een en ander even toe te lichten.


Panikeer niet meteen als het wat tijd in beslag neemt eer Google en Bing je site opnemen. Zelfs als je al een aantal basisaanwijzingen hebt gevolgd en je site hebt aangemeld kan het nog altijd even duren eer je in de zoekresultaten verschijnt. Een beetje geduld is ook hier een schone deugd.


Ga er ook niet meteen van uit dat je met een nieuwe site meteen bovenaan in de resultaten gaat verschijnen. Zelfs al heb je nauwgezet heel wat interessante zoektermen (keywords) in de inhoud verwerkt dan moeten die natuurlijk voldoende specifiek zijn. Andere sites, die al veel langer aanwezig zijn gebruiken die ook. En hebben bovendien voorop dat de zoekmachines al weten welke termen of zoekwoorden relevant bevonden worden voor de website.


Tip: Vergeet je eigen naam niet als zoekterm. Die is vaak erg specifiek en dus belangrijk om gevonden te worden.

Ook de domeinnaam en vooral de termijn sinds de registratie van de naam is een Seo-ranking factor. In SEO termen heet dat de autoriteit van de domeinnaam. Registreer je domeinnaam dus zo snel mogelijk, zelfs al is je website nog niet klaar. Opteer voor een korte domeinnaam, die zo uniek mogelijk is. Meer over domeinnamen meer in een ander blog artikel.


Er zijn een hele reeks factoren die meespelen om je site in de zoekresultaten te laten verschijnen. Je kan natuurlijk meteen beroep doen op onze zorg voor je site of bij een collega SEO-specialist ten rade gaan.


Wat kan je zelf instellen of nakijken ?


Check of Google je site al heeft geïndexeerd.

Typ in het zoekveld: site:[URLvan je website] Vb. site:www.contenter.be


Zie je resultaten. Perfect. Dat wil zeggen dat Google je site al kent en heeft opgemerkt.


Zie je geen vermeldingen, dan zijn de mogelijke oorzaken :

  • De zoekmachine heeft nog geen tijd gehad om je site op te merken en te indexeren.

  • Je site instellingen staan zo ingesteld dat zoekmotoren ze niet kunnen opzoeken

  • Je site heeft nog helemaal geen trafiek

  • Er is technisch iets aan de hand waardoor je site niet gecrawld kan worden

De kans dat dat laatste het geval is, is klein.


Aan de drie andere kan je iets doen.


Gebruik de SEO-wizard in Wix


Heb je een Wix site gemaakt dan kan je eenvoudigweg de SEO-wizard gebruiken. Die zorgt meteen voor het aanmelden van je site, checkt de meest voor de hand liggende instellingen en suggereert correct tags voor je pagina's. De SEO wizard is gratis. Voorwaarde is wel dat je site is gekoppeld met een eigen domeinnaam.

De Wizard vind je in je Wix dashboard onder Marketing Tools.




Yoast plugin voor Wordpress


Heb je een Wordpress site, ga dan voor de Yoast plug-in. Die neemt meteen een hele reeks instellingen en checks voor zijn rekening. Zelf met de free-version geraak je een heel eind ver. Wat Yoast voor je doet zelf manueel instellen, vergt kennis en neemt veel tijd in beslag.




Heb je Squarespace of Weebly gebruikt voor je website, neem dan contact op voor specifiek advies.


Site aanmelden bij Google Search Console


Maak je geen gebruik van de Wix SEO wizard of de Yoast plugin, meld je dan zelf aan bij Google Search Console


Hiervoor heb je een Google account nodig. Als je reeds gmail gebruikt of een andere service van Google dan beschik je al over een account. Heb je een Google account gebruik dan best dat bestaande. Heb je nog geen Google account maak er dan een nieuw aan.

Met Google Search Console kan je een hele reeks interessante instellingen voor het vinden van je website instellen. Voor de leek al gauw een beetje complex. Maar je site aanmelden dat valt nog wel mee.


Klik hier voor Google Search Console en druk op de blauwe Nu Starten knop.


Voeg vervolgens bij URL prefix de volledige URL in van je website. Inclusief https, en druk op continue.

In het volgende scherm wordt je gevraagd een verificatiemethode toe te voegen. Kies een methode. Meestal is de verificatiemethode op basis van een HTML- bestand de meest voor de hand liggende. Heb je zelf toegang tot de gegevens van je domeinnaam bij je domainnameprovider dan raad ik aan die methode te gebruiken.


Lijkt je dit allemaal toch een beetje te technisch ? Wij bieden een handig All-in pakketje waarbij we deze set-up en ook de koppeling met je domeinnaam en Google Analytics voor je regelen.

Kunnen je pagina's gecrawld worden ?


In je Wix editor heb je voor elke pagina een tabblad SEO. Vul die gegevens, en zet schuifbalk bij zoekresultaten aan.












In Wordpress ga je naar het menu instellingen. Bij nieuwe sites staat de blokkering voor Zoekmachines aangevinkt. Klik het vinkje uit en publiceer je website opnieuw.



Wat kan je verder nog zelf doen ?


Zorg voor wat trafiek op je website ?


Vraag vrienden, kennissen en collega's om je nieuwe site te bezoeken. Dat is niet alleen handig om wat trafiek te genereren maar is bovendien een uitstekende gelegenheid om feedback te krijgen. Je verzamelt nuttige tips die je verder kunnen helpen om je inhoud te laten evolueren. En geef toe. De boost die je krijgt door de lofbetuigingen over je nieuwe website is ook lekker meegenomen.


Kijk je tekst na en gebruik belangrijke zoekwoorden


Lees je teksten na. Zorg dat de voornaamste zoekwoorden in de titels en in de tekst voorkomen. Maar zorg voor tekst die nog voldoende leesbaar en relevant is voor je bezoekers. Google trapt al lang niet meer in het overdreven gebruik van keywords in de tekst. Het wordt zelfs afgestraft.


Voeg backlinks toe


Inkomende links vanop andere sites zijn cruciaal voor je zichtbaarheid. Voor de zoekmachines is dat een indicatie dat er elders over je business en site gesproken wordt. Zorg wel voor relevante links. Hoe meer bezoekers de site die naar je linkt heeft, des te belangrijker die wordt aanzien. Links vanuit sites die niks met je inhoud te maken hebben worden als fake links gezien en doen meer kwaad dan goed.


Link je sociale media


Voeg je website vermelding toe aan je Sociale Media kanalen. Het zijn interessante doorverwijzingen die trafiek op je website brengen. Voeg omgekeerd ook knoppen toe aan je homepagina die verwijzen naar je sociale media. Maar gebruik ze discreet en geef aan wat men op je social channels kan vinden. Bezoekers op je site meteen wegsturen naar je Facebook of LInkedIn pagina heeft geen zin. Wel integendeel, want dat haalt de bouncerate (bezoekers die je site op dezelfde pagina weer verlaten) naar omhoog.


Kopieer geen inhoud


Goeie inhoud en veel inhoud is goed voor je SEO. Maar voorwaarde is wel dat die inhoud uniek is. Als Google of Bing merken dat je tekst letterlijk kopieert van andere pagina's (ook bij voorbeeld je oude website die nog online staat) dan zal jouw nieuw pagina niet getoond worden in de zoekresultaten. Onderschat ook de negatieve impact van copy/paste tekst en beeld niet voor de geloofwaardigheid en authenticiteit van je ondernemerschap.


Zet je bedrijf op Google My Business


De aanwezigheid op Google My Business zorgt er mee voor dat je gevonden wordt op het internet. Het is gratis. Niet alleen handig om je website weer te geven. Maar meteen een mooie weergave van je logo, foto's en bijzonder handig om je contactgegevens en wegbeschrijving mee te geven. Lees ook mijn blogartikel hierover.


Lukt het ondanks al deze tips nog steeds niet om je site voldoende hoog in de zoekresultaten te krijgen ?
Nood aan een professionele aanpak van je SEO.
Laat een bericht. Dan maken we er snel werk van.
  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
Ontvang tips om aan je eigen marketing te werken, direct in je mailbox

© 2016 CONTENTer.be