Met drang naar perfectie geraak je geen meter vooruit

Ettelijke weken geleden heb ik de basis tekst afgeleverd voor de website van een klant. Ondertussen ook een aanzienlijk aantal keren geinformeerd of ik reacties kon krijgen, aanpassingen kon maken of desnoods helemaal herschrijven.


Want ja, ik twijfelde of ik misschien de briefing niet goed had begrepen of het geheel niet beantwoorde aan de wensen. Ook al hadden we goed ons huiswerk gemaakt, en de noden van de klant bevraagd en goed in beeld gebracht. Net in deze opdracht had ik extra tijd gestoken omdat de huidige website echt wel aan een complete make-over en vooral een beter inhoudelijk verhaal toe was. En om te kunnen dienen als basis om verdere marketinginitiatieven op los te laten.


Inmiddels zit het met mijn eigen zelfvertrouwen weer goed. Opleveringen voor andere klanten staan al lang online, en leverden positieve referenties op. Blije klanten zelfs. Want niet alleen de reacties waren goed, maar ook de resultaten. En daar is het natuurlijk altijd om te doen.


Maar goed, even terug naar die andere klant. Een kijkje op de voorlopige site (nota bene door een collega in de opmaak) leerde mij dat ook daar bitter weinig evolutie in zat. Jammer, denk ik dan.

Waarom laat je zoveel kansen liggen om je marketing aan te pakken en je klanten te bieden waar ze recht op hebben.


Ondertussen heb ik het begrepen. Deze klant komt geen meter vooruit door drang naar perfectie. Steeds weer vervalt deze man in het zoeken van nieuwe voorbeelden, het aanbrengen van nieuwe ideeën, waardoor het gehele concept altijd maar opnieuw in vraag wordt gesteld.


En met de tekst gaat het blijkbaar net zo.

Je kan alles inhoudelijk herlezen, en aan elke zin weer twijfelen of het wel de juiste is. Of je het anders kunt formuleren. Of het wel goed genoeg is.
Maar op die manier geraak je inderdaad geen stap verder

En blijft de map met ongelezen tekst weken naar je bureau liggen. En een oude gedateerde website live staan. Om maar te zwijgen van de ergernis en frustratie die ermee gepaard gaat.


Denk eraan dat de lezer of gebruiker aan de andere kant niet is gebaat bij je nieuwe perfecte website die nog niet online staat. Bij je nieuwsbrief die nog niet is verstuurd. En de blog-tekst die nog in je gedachten zit. Die gebruiker is niet op zoek naar een wetenschappelijk artikel of ellenveel duiding. Wel naar een concreet antwoord op de vragen die hij of zij heeft. In een duidelijke en eenvoudige taal. Precies zoals je mondeling op een directe vraag zou antwoorden. Niet meer en niet minder.


Nu moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat ik vroeger ook wel eens de neiging had om te lang over van alles na te denken. Ja zelfs lichtelijk uitstelgedrag vertoonde en dingen uit onzekerheid voor mij uitschoof. Dat ik me wel eens bezondigde aan het werken aan valse prioriteiten, om het essentiële uit de weg te gaan. Herkenbaar ?


Gelukkig kon ik rekenen op coaches en trainers die me lieten inzien, dat kwaliteit en perfectionisme geen synoniemen zijn. En je eenmaal de kunst hebt gevat om je zelf toe te laten fouten te maken, er ineens een wereld opengaat die veel ruimte biedt aan leren, experimenten, ervaren. En vooral aan doen. Aan realiseren in plaats van concipiëren.

Neem het van mij aan. In je marketing en zeker op sociale media, komt het er niet op aan te wachten tot alles perfect is. Want ondertussen eten je concurrenten de kaas van je brood. Wel om dingen te doen, uit te proberen, te leren en vooral te converseren.

En is iets echt niet goed of levert het te weinig op, dan kan je het altijd makkelijk aanpassen en bijsturen. Dat is een onnoemelijk voordeel van digitale communicatie. Maak er dus gebruik van en druk eens wat sneller op die publish of verzenden knop.



Als dit artikel jou aanzet tot actie, ben ik al blij en is mijn opzet geslaagd.


Hoe ga jij om met perfectie ? Herken je symptomen van overdreven perfectionisme en de gevolgen daarvan voor je productiviteit ? Ken je het verschil tussen kwaliteit en perfectie ? Ben je daarin geevolueerd ?


Deel het even in de comment box hieronder.


Voortaan heb je de keuze tussen het plaatsen van reacties op deze blog, of het toevoegen van een Facebook reactie. Nuttig ?


Guy Vindevogel l Digital Marketing Consultant

guy@contenter.be
0475 747623

m.me/contenter.be

  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
Ontvang tips om aan je eigen marketing te werken, direct in je mailbox

© 2016 CONTENTer.be