Makkelijk je website updaten, vitaal voor je business

Je website updaten moet niet moeilijker zijn dan een Facebook bericht posten. Snel, eenvoudig en leuk is mijn benchmark

Waarom gebruik je Wix, Squarespace, Sitebuilder.com of Weebly ? Is Wordpress of zelfs Drupal geen betere optie ?


Het zijn vragen die ik regelmatig krijg van mensen die een nieuwe website nodig hebben. Er zijn veel goede oplossingen antwoord ik meestal. Elk van de systemen heeft zijn eigen voor en nadelen; En welke oplossing uiteindelijk de beste keuze is hangt van een aantal factoren af. In elk geval is vooraf analyseren de boodschap. Noodgedwongen overstappen nadien kost immers geld, energie en tijd.


In deze blog licht ik een aantal zaken toe waar vooraf over nagedacht moet worden.

Ik doe dat aan de hand van 7 factoren :

  1. Gebruiksgemak

  2. Flexibiliteit

  3. Ondersteuning en Support

  4. Onderhoud en continuiteit

  5. Prijs en Total Cost of Ownership (TCO)

  6. Time to Market

  7. SEO


Gebruiksgemak (en leercurve)

Zoals je op mijn website kunt lezen vind ik het belangrijk dat je als ondernemer een groot deel van je online communicatie zelf in handen kunt houden en beheren. Ik betreur het dat er zoveel sites op het net circuleren die nauwelijks geüpdate worden en waar veel verouderde informatie staat. Je website is een actief iets dat moet leven en mee evolueren met je business, en de thuishaven waar alle relevante en actuele informatie moet zijn te vinden.


De beslissing omtrent zelf beheren of alles aan een externe web-developer of publisher over laten is dus een eerste bepalende factor. Beschik je zelf over voldoende kennis en ervaring met code en ben je heel er handig met PC, dan zijn de mogelijkheden met Wordpress ongetwijfeld een stuk groter.


Wil je echter snel een professioneel ogende site online hebben, en vlot zelf nieuwe pagina's toevoegen, nieuwe inhoudsblokken maken en business creëren door middel van CTA's, promo's en zo meer, dan is wellicht een online platform als Wix, Weebly of Sitebuilder een beter optie.


Deze platformen zijn immers opgezet vanuit een ultiem gebruiksgemak. Er is geen enkele installatie nodig en alles verloopt vanuit de webbrowser. Content toevoegen is meestal volledig drag & drop en heel wat courante functies zijn volledig geautomatiseerd. Vroeger waren de mogelijkheden daardoor vrij beperkt, maar tegenwoordig zijn er voor al deze platformen heel uitgebreide templates en mogelijkheden ter beschikking die nagenoeg alle used-cases afdekken, en met de plug-ins kan je je site ook snel laten renderen.


Helemaal idiot-proof is het systeem niet, maar eigenlijk moet je door de permanente "undo" al veel moeite doen om je site helemaal om zeep te helpen. De preview mode laat je bovendien goed toe om alles (wyswyg) te bekijken vooraleer live te publiceren.

Ik heb toch de tijd en kan me veroorloven wat te experimenteren, is een veelgehoorde uitspraak die ik hoor bij startende ondernemers. Correct, die tijd heb je meestal wel bij de opstart. Echter naarmate business groeit heb je die luxe meestal niet meer, en dan is snelheid, eenvoud en onafhankelijkheid van een externe partij om veranderingen op je website door te voeren van een veel groter belang. Vaak zelfs met een directe weerslag op leads, campagne-resultaat en je winstmarge.


Flexibiliteit

Wordpress is een open source platform. Dit wil zeggen dat de programmacode voor iedereen beschikbaar is, en programmeurs en ontwikkelaars permanent nieuwe mogelijkheden, plugins, thema's en templates kunnen maken en ze ter beschikking stellen.


De community is enorm, en het aantal websites overstijgt 80 miljoen, goed voor 27 % van het internet. Pakweg 50.000+ plugins staan ter beschikking. Gigantisch en natuurlijk een fantastische bron voor ontwikkelaars om uit te putten.


Maar in het succes, schuilt ook gevaar. Heel wat van die mogelijkheden zijn van zeer bedenkelijke kwaliteit, of worden na verloop van tijd niet meer aangepast en worden daardoor onbruikbaar. Een developer kan daar meestal snel rond werken of oplossing bieden, maar als leek of niet technische marketeer loopt je vast.

Je weg vinden in het ontzettend groot aanbod aan mogelijkheden is voor minder ervaren ontwikkelaars niet altijd makkelijk, laat staan voor een niet technisch onderlegde gebruiker.


De open code zorgt er ook voor dat hackers vrij makkelijk sites kunnen infecteren, en ook dat vergt de nodige kennis en aandacht.

Is flexibiiteit en onbegrensde mogelijkheden een must dan zou ik zeker voor Wordpress (of andere flatfile open-source platformen opteren zoals Drupal of Joomla)

In praktijk hecht ik echter zelf meer belang features en mogelijkheden die snel business genereren en kom ik na analyse weinig used-cases tegen die dergelijke grote flexibiliteit vereisen.


Onderhoud en continuïteit

Welk platform je ook gebruikt, een site vergt onderhoud. Niet enkel kwa inhoud, maar ook technisch zullen er na verloop van tijd features zijn die door de evolutie van de internetbrowsers (browser en beveiligingsupdates) en operating systemen (vb Mac IOS, Windows versies) niet goed of helemaal niet meer werken. Ook analytics en externe systemen die aan je website gekoppeld zijn kunnen updates vereisen.


Alle grote platformen zoals WordPress bieden bijna permanent en snel updates om deze evolutie te volgen, maar dat vergt wel dat je zelf (of het bedrijf dat je website verzorgt) deze updates moet installeren, en je website moet updaten en testen(meerdere keren per jaar) en opnieuw de code moet publiceren. Als je dat niet doet loop je risico dat bepaalde onderdelen na verloop van tijd niet goed meer werken of zelfs risico op beveiliging inhouden.


Online platformen bieden hier voor kleinere websites en zelfstandigen het grote voordeel dat het platform door de technische teams van de aanbieder met de regelmaat van de klok worden onderhouden en je site automatisch wordt geüpdatet zonder dat je er een vinger moet naar uitsteken. De verantwoordelijkheid ligt volledig bij het platform, terwijl in het ander geval de verantwoordelijkheid om je site te onderhouden bij jezelf of bij je web-developer ligt (en dit niet altijd overal deel uitmaakt van een standaard onderhoudsprijs). Zeker wanneer een probleem acuut wordt en sites geblokkeerd geraken kan de prijs van een oplossing onverwacht hoog oplopen.


Je kan natuurlijk een onderhoudscontract afsluiten maar ik vind dat zonde van het geld. Als zelfstandige kun je dat geld beter investeren in content updates of creatieve ontwikkeling. Technische updates zie je niet en garanderen enkel continuïteit en status quo.


Wat ik als een onmiskenbaar voordeel beschouw voor zelfstandige en kleine ondernemers is dat bij de online platformen de onderhoudskost zeer goed gekend is en onmiddellijk in de totale prijs zit verrekend. Op die manier kom je niet voor onprettige verrassingen te staan en is de continu beschikbaarheid van je website ten allen tijde gegarandeerd. Bovendien is dit meestal beter koop dan betalen voor oplossingen bij incidenten. Ondernemen is goed rekenen zeg ik altijd, en geen goksport.


Ondersteuning en support

Support en ondersteuning hangt inherent samen met het gebruiksgemak en documentatie van een tool. Doe je hoofdzakelijk beroep op een externe partner die alles voor je regelt dan is natuurlijk vooral de ondersteuning door die partner van belang. Wil je van bij het begin, of na verloop van tijd echter een deel of grotendeels het beheer van je site in eigen handen nemen, dan is vlotte ondersteuning zowel voor jezelf als voor je adviseur een belangrijke factor in de systeem keuze.


Zoals ik eerder al opmerkte is het aantal plugins in Wordpress zo omvangrijk en hangt het dus grotendeels af van de ervaring met bepaalde onderdelen enerzijds, en de documentatie anderzijds om bij problemen snel een oplossing te vinden. Meestal is er door de wereldwijde community altijd wel iemand die hulp kan bieden, maar is de snelheid waarmee je de juiste en vooral passende oplossing aangereikt krijgt niet altijd makkelijk beheersbaar.


De ondersteuning van de online platformen is meestal vrij snel en accuraat. Eerlijkheidshalve deels natuurlijk doordat het aantal mogelijkheden en dus ook mogelijke problemen eerder beperkt blijven en het hele platform onder controle blijft van de aanbieder. Indien je heel specifieke noden hebt kan dat soms beperkend zijn. Met andere woorden als iets niet wordt ondersteund dat zijn er meestal ook geen verschillende workarounds en niet altijd 3-rd party oplossingen voorhanden. Daarom ook dat ik een voorafgaande analyse van wat je nodig hebt (of in de toekomst nodig zult hebben) belangrijk vindt en mijn klanten daar ook bij help om vooraf goed vooruit te denken.


Merk ik van bij aanvang dat uitbreiding en koppeling met talloze andere back-end systemen of systemen van partnerbedrijven (vb aansturing logistiek, voorraadbeheer, etc..) een must is dan adviseer ik meestal eerder een opensource platform zoals Wordpress. Is echter de website vooral gericht op eigen Marketing (met campagnes, promoties, koppeling met Sociale Media) en Sales (Lead beheer, CRM, opvolging) dan bieden de online platformen sneller en efficiënter mogelijkheden aan een vooraf gekende prijs omdat die connectoren makkelijk in te zetten zetten (vaak eenvoudige configuratie) en goed ondersteund worden.


Prijs en Total Cost of Ownership (TCO)

Alle online webbeheer-platformen werken met een maandelijkse abonnementsprijs waar de prijs voor hosting, updates en gebruik van de tools inbegrepen zit. Bij sommigen is het basis gebruik niet betalend maar dan zijn de mogelijkheden vrij beperkt en moet je tolereren dat er reclame op je website komt. Dit is een onprofessionele optie (goed voor een familie of chiro site maar niet voor de webpagina van je bedrijf(je). Prijs van de premium pakketten varieert in functie van de mogelijkheden en plugins die je wilt gebruiken. Mijn ervaring leert dat velen toekomen met een pakket van ongeveer 10 -12 Euro per maand.


Die maandelijkse huurprijs houdt echter sommigen tegen. Het basis pakket Wordpress (en sommige andere free tools) is immers gratis en ook hosting bedrijven bieden vaak samen met het kopen van een domeinnaam aanlokkelijke tarieven voor Wordpress of gelijkaardige platformen.


Sommige hosters bieden ook eigen online oplossingen aan waar je snel websites kunt mee bouwen. Ideaal voor een thuiswebsite of een tijdelijke campagne site en dergelijke. Maar meestal ongeschikt voor zakelijk gebruik. Zeker als je nadien je site ook wilt exploiteren, en bijvoorbeeld oplossingen voor Seo, e-mailcampagnes, leadmanagement enz wilt aan koppelen.


De indruk dat het ook voor niks kan, leidt er vaak toe dat vooral startende ondernemers gelokt worden door de zogenaamd gratis oplossingen. Ook vaak een logisch gevolg omdat je op dat moment je website en andere marketingmogelijkheden nog als een pure kost beschouwd, in plaats van een investering die geld opbrengt.

Ik zei zogenaamd gratis oplossingen, want in realiteit betaal je ook meestal voor goede thema's en plugins of zit dit in de prijs die aanbieder aanrekenen voor het beheer van je site. Voor sommige populaire themes en design kan dat bedrag trouwens behoorlijk snel oplopen. Sommige bedrijven rekenen prijzen van 3000 tot 12000 Euro voor sites, die technisch en inhoudelijk nauwelijks verschillen van de basissites, enkel en alleen omdat de template-set (theme) doorgerekend wordt.


Misschien let je daar niet zo op als je een extern bedrijf je site laat maken en hou je met deze aspecten ook meestal geen rekening, omdat je toch een vaste prijs betaald. Maar je mag natuurlijk niet enkel kijken naar de basis investering.


Waar mijn ervaring leert dat online platformen nauwelijks onderhoud vergen, ben je voor Wordpress toch al gauw toe aan een minimum aantal updates. In veel gevallen lukt het ook niet meer om dat zelf te doen en dan durf je wel eens voor onaangename verrassingen komen te staan.


Wanneer je rekening houdt met de TCO over de gemiddelde levensduur van een site (3 tot 5 jaar) dan zijn de online platformen in de meeste gevallen een stuk beter koop, en kun je bovendien de kost veel beter of voorhand inschatten en makkelijk in de hand houden.


Time to Market

Buiten de basisinvestering en TCO is er een andere aspect waar ik altijd rekening mee hou bij mijn advies, en dat is de snelheid waarmee je een website online kunt hebben, en waarmee je relatief zelfstandig je content kunt beheren.


Vaak wordt dat niet altijd goed berekend, toch is die snelheid soms cruciaal in de opstartfase van je onderneming, maar net zo goed wanneer je je website wilt vernieuwen om bepaalde business objectieven te halen.


Toch is het volgens mij een belangrijk gegeven. Ik zie maar al te vaak mensen bij wie hun project de mist ingaat, omdat ze denken met een twee-daagse training het zelf wel te kunnen en dat het beheer wel mee zal vallen. Je kunt natuurlijk ook alles uitbesteden, en dan vervallen een aantal argumenten.


Maar ik vind het een niet onbelangrijke factor, temeer daar het de business doelstelling is van Contenter om klanten zo zelfstandig mogelijk hun marketing te laten doen en dagdagelijkse routine werkzaamheden op te nemen. Maw ik heb liever dat klanten mijn adviezen en hulp kopen om toegevoegde waarde en betere content te publiceren, niet om routine klussen en onderhoud te klaren.


Seo

Veel van de online web-platformen gebruikten tot voor kort allerlei trucs om content dynamisch te publiceren, met heel veel overbodige code en zelfs flash en Java technologie om een en andere werkend te krijgen. On top van dat alles maakten ook onduidelijk gestructureerde Url's het vaak ontzettend moeilijk voor zoekrobots om een zicht te krijgen op de content, met slechte rankings en beoordelingen tot gevolg.


Vandaag hebben de meeste platformen - en al diegenen die ik aanbeveel - op dat vlak enorme vooruitgang gemaakt en scoren sites dankzij geïntegreerde oplossingen voor SEO beheer vaak beter dan flatfile oplossingen.


Bovendien zijn de logaritmen van Google en Bing tuk op content, veel content die bovendien ook met de regelmaat van de klok up-to-date gehouden wordt. En hoe gebruiksvriendelijker en makkelijker het toevoegen van nieuwe content gaat, des te meer gebruikers geneigd zijn dat ook te doen. En een bijgewerkte website stijgt in de rankings.


Laat je goed informeren vooraf. Praat er met ons over. Kennisgesprek is gratis.

Je website moet niet enkel mooi zijn, maar vooral opbrengen en leads genereren.

Ik heb jarenlang gewerkt als Solution Architect en ervaring met het evalueren van CMS-software oplossingen voor bedrijven. Gebruiksvriendelijkheid en empowerment van editing-teams heb ik altijd bijzonder belangrijk gevonden.




  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
Ontvang tips om aan je eigen marketing te werken, direct in je mailbox

© 2016 CONTENTer.be