Kom uit je kot met je eigen online- winkel.

Bijgewerkt: mei 26

Nu we allemaal in ons kot moeten blijven, hebben we wat meer tijd om te shoppen. Online wel te verstaan. En dan valt het mij op dat de online-consument nog te vaak op zijn honger blijft zitten.


Natuurlijk zijn er de grote internationale online supermarkten en marktplaatsen, maar daar heb ik het in dit artikel niet over.

Wel over het aanbod van kleine gespecialiseerde lokale winkeliers en bedrijven.


Daarom haal ik een blogartikel van even terug, vanonder het stof.


8 goeie redenen om met je webwinkel te starten.

1. Mensen schoppen meer online


Wat je ook mag denken. Ook Belgen hebben het gemak van online shoppen ontdekt. De afgelopen jaren groeide de online verkoop telkens met meer dan 15%. Voor 2020 wordt die stijging wellicht ruim hoger, en we weten allemaal waarom.

Toch is het schrijnend om te zien dat de totale e-commerce markt hoofdzakelijk wordt bevolkt door grote buitenlandse spelers. Niet omdat we met zijn allen liever bij buitenlandse bedrijven shoppen. Wel omdat het aanbod van Belgische speler, en dan vooral van kleinere winkels, achterop hinkt.

Maar dat is op zich goed nieuws, want maakt dat er hier nog enorm veel groeipotentieel is. Je moet je daardoor als kleine speler laten ontmoedigen. Wel integendeel. Het zou je net moeten aanzetten om goed na te denken, hoe je als lokale speler, ook online dichter bij je klanten kunt staan.

Bij onze noorderburen kan je zowat alles online kopen. En is het aandeel van de kleinere zelfstandige online winkels een pak groter dan bij ons.


2. Je bent altijd en overal open

Je fysieke winkel dag en nacht open houden. Dat is onmogelijk. Maar je online winkel blijft wel open, 24 uur, 7 op 7. Zonder dat je daar veel omkijken naar hebt.

Je kan het beheer van je webwinkel ook flexibel organiseren. Sommigen vinden het prettig dat te doen tijdens de openingsuren van de gewone winkel. Maar ik ken anderen, die met hun webwinkel bezig zijn in de avonduren, als de kinderen slapen zijn.

Precies omwille van de vrijheid om niet aan vaste openingsuren vast te zitten, kopen mensen graag online. Het is een comfortoplossing.

Zeker voor de jonge generatie, die opgegroeid is in een digitale wereld.


3. Je zet ook je offline aanbod in de kijker

Waar je vaak niet bij stil staat is dat mensen vooral online naar producten Googlen. Ook al hebben ze niet de intentie online te kopen. Het aanbod van de online winkels komt pertinent naar boven in de search-resultaten. Reviews over producten lees je vooral bij de online winkels. En geef toe, dan is de verleiding groter om een product online te bestellen.

Je aanbod online zetten in een goeie webwinkel oplossing maakt dat je op basis van je catalogus je aanbod ook kunt laten zien bij Google shopping en ook op Facebook. Dat is meestal een stuk goedkoper dan advertenties kopen op die platformen.

Vaak weten veel mensen, ook al zit je om de hoek niet wat je verkoopt. Je online winkel kan daar verandering in brengen, en je aanbod ook echt laten zien

4. Het is makkelijk en eenvoudig

Een webwinkel starten is super eenvoudig. Mits je goeie foto's hebt van je artikelen, en een gestructureerde prijslijst (lees excellijst) van je producten, staat je webwinkel op 1 dag online. Tal van aanbieders bieden online webshopsoftware aan, die uiterst gebruiksvriendelijk is. Vaak vragen mensen die een shop starten, waarom hun andere systemen niet even makkelijk te beheren zijn.

Je moet echt geen techneut zijn, om je webwinkel te beheren.

Mijn advies aan kleinere winkels is om absoluut gebruik te maken van "software-as-a-service"-oplossingen. En jezelf niet te vergalopperen in dure maatsoftware en ingewikkelde systemen. Voor grote winkels is het handig als je je hele stockbeheer en logistiek kunt koppelen. Maar als kleinere handelaar heb je dat niet meteen nodig.


5. Het vergt geen grote investering

In tegenstelling tot wat velen denken, vergt een webwinkel opzetten geen grote investering. Vaak kost een goed uitgewerkte website, meer dan de online winkel.

Met een paar honderd Euro ben je klaar. Je hebt al een goeie standaard oplossing voor minder dan 750 Euro, inclusief je domeinnaam.

Het fotograferen van je producten, of beelden via je leveranciers bij elkaar zoeken, vergt wat meer inspanning. Maar dat is iets wat de meeste winkeliers zelf kunnen verzorgen.

Verder heb je een contract nodig met een betalingsprovider. Maar ook dat is een grote kost. Er zijn ook betalingsproviders waar je per aankoop een marge afstaat voor de betaling. Vaak is dat een goede instapoplossing, zolang je online omzet niet te groot wordt.

Een aantal software bedrijven bieden hun oplossing tijdens corona-tijden gratis aan. Maar dat is vooral marketing, waarmee ze marktaandeel proberen te verwerven.

Zelf verkies ik me niet te veel te laten leiden door het aanbod van de softwarespelers, en op basis van criteria als gebruiksvriendelijkheid, integratie in een bestaande website, enz een onafhankelijk advies te geven. Ik opteer liefst niet teveel voor confectie- oplossingen, omdat de uitgangssituatie van elke handelaar vaak anders is. En bij een massa-uitrol weinig aandacht overblijft voor de eigenheid van elke winkel. Net dat is voor een kleinere handelaar, ook online, van groot belang.

6. Je hebt weinig ruimte nodig

Je hoeft geen grote extra voorraad aan te leggen voor je webwinkel. Tenzij je natuurlijk een veel grotere omzet online genereert dan in je gewone winkel.

Je kan in eerste instantie uit je normale winkelvoorraad putten. Je hebt dus niet echt ineens een bijkomende grote opslagruimte nodig.

Voorzie je zelf wel van handige verpakkingsdozen die goed zijn aangepast aan je producten. Het is een onderdeel van je service en zorg voor je producten, als je die goed inpakt.

En verder heb je een overeenkomst nodig met Bpost of een ander koeriersbedrijf voor de levering van je goederen.

Vergelijk aanbieders zoals Bpost , DHL, DPD, TNT, UPS, PostNL . En bekijk ook of er geen lokale koeriers zijn die vlot voor de levering kunnen zorgen in je eigen buurt. Voor veel handelaars werkt dat prettiger.

7. Je leert er veel van

Op je webwinkel kan je heel wat analyse tools loslaten. Dat is nuttig om inzicht te krijgen in wat je klanten precies willen. Ik hoor klanten vaak zeggen hoe verhelderend het opzetten van een webwinkel is op dat vlak. En hoe je er dingen van kunt leren omtrent de wensen van de consument/

En ook dat het ontzettend plezant is om te doen. En op de meest vreemde momenten je bestellingen op je scherm die bestellingen te zien binnenkomen. Met de meeste moderne e-commerce-software kan je je bestellingen ook mobiel opvolgen. Dat maakt het nog makkelijker om kort op de bal te spelen.

8. Je houdt contact met je klanten

Online klanten kunnen trouwe klanten worden mits je met de regelmaat van de klok iets over je laat horen. Je beschikt over een e-mail adres van je klant . En vaak laten zij die tevreden zijn ook toe dat je hen via die weg contacteert om hen te informeren over nieuwigheden, leuke items, promoties, enz.

Gebruik mogelijkheden zoals e-mailmarketing, en sociale media om ook daadwerkelijk contact te houden met de markt.

In tegenstelling tot traditionele advertenties is het inzetten van die marketingtechnieken een stuk goedkoper. En je mits je het slim aanpakt krijg je direct heel wat leerzame feedback terug. Waarmee je je aanbod weer kunt verfijnen.



Ben je handelaar en heb je nog geen webwinkel ? Tijd voor een babbel. Gebruik de chatknop op de website. Een webshop opzetten gaat snel. En vergt geen grote investering.

Guy Vindevogel l Digital Marketing Consultant

guy@contenter.be
0475 747623

m.me/contenter.be

  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
Ontvang tips om aan je eigen marketing te werken, direct in je mailbox

© 2016 CONTENTer.be