Kleur in je marketing - waarom is dat belangrijk voor je bedrijf ?

Vanmiddag even gewerkt op een site-review voor nieuwe klant, en daarbij viel mij het agressief gebruik van kleuren op. Op zich leuk natuurlijk dat niet alles op het internet er grijs en blauw uitziet. Maar anderzijds kan je je doelgroep wel aardig afschrikken als je kleuren gebruikt die haaks staan op de uitstraling die je als bedrijf wilt meegeven.



Het gebruik van kleuren is dus niet zomaar een kwestie van op gevoel afgaan. Ook niet een oordeel over wat mooi of minder mooi oogt. Kleurgebruik in marketing is uiterst belangrijk en is vaak een onbewuste verleider of boosdoener.


Welke kleur moet je bijvoorbeeld kiezen voor je bedrijfslogo of huisstijl ? Een sluitend antwoord is daar niet op te vinden. En zeker niet zonder goed na te denken over wat je als bedrijf wilt bereiken, wie je doelgroep is, en welk imago of identiteit je wilt neerzetten in de markt.


Kleuren hebben heel veel te maken met uitstraling en stijl.

Maar kleuren wekken in de eerste plaats ook gevoelens en emoties op. Bovendien zetten kleuren onbewust aan tot denken. Daardoor hebben mensen al vaak snel een oordeel over je bedrijf of product.

Blauw staat bijvoorbeeld voor zekerheid, betrouwbaarheid en logica. Maar overmatig gebruik van blauw kan resulteren in koelheid, en afstandelijkheid, of weinig originaliteit. Je moet maar eens het surfen over het internet te kijken hoeveel juristen, fiscalisten en ander raadgevers blauw gebruiken.


Rood heeft dan weer alles te maken met energie, warmte en kracht. Heel erg goed als je dat letterlijk kunt toepassen. Denk maar aan iemand die in de energiesector zit en kracht van motoren wil uitstralen. Dan is rood uiterst toepasselijk. En het is natuurlijk de kleur van hartstochtelijke liefde. Niet voor niets is het logo van datingsite Parship rood.


Kies je consequent voor een kleur die er in jouw sector uitspringt. Dan zegt dat bijvoorbeeld ook iets over je durf, aanpak en gedrevenheid. Hoogstwaarschijnlijk gaan klanten er dan van uit dat je ook wel eens durft buiten de lijntjes kleuren, of afwijken van al te klassieke oplossingen. Een ietwat ongebruikelijke of minder courante kleur, wijst ook op creativiteit en durf.


Zwart is een moeilijke kleur. Subtiel gebruik zorgt meestal voor een stijlvolle, klassieke en elegante toetst. Zeker in combinatie met wit of grijstinten. Maar zwart kan ook heel krachtig, machtig en overdonderend werken. Daarom wordt het vaak toegepast in de automobielwereld. Denk maar aan websites als Mercedes of Tesla. Maar is je doelgroep minder uit om dominantie dan vermijdt je misschien beter zwart.


Een heikel iets is natuurlijk dat een logo of bepaalde stijlkenmerken niet altijd heel doordacht worden gekozen bij de start. En te snel nadien je identiteit wisselen is net wanneer je probeert te groeien ook geen goeie beslissing.


Vaak vind ik het dan ook belangrijker om bij de uitwerking van bijvoorbeeld een website met de goals en objectieven rekening te houden, dan met de kleuren in je logo of de huisstijl die je tot nu toe misschien gebruikt. Al moet er natuurlijk wel een goede herkenbaarheid blijven op zijn minst.


Ik wil starters of mensen die een totale restyling overwegen aanraden heel doordacht stil te staan bij kleuren. Het is een absoluut onderdeel van je herkenbaarheid en ook iets wat langere tijd verbonden blijft met je merk of bedrijf. Neem er dus de tijd voor. De kleur zal je hoogstwaarschijnlijk ook gebruiken in je briefpapier, verpakking, visitekaartje. Of misschien zelfs in je kantoor of voor je auto. Overweeg goed.


Vraag zeker eens naar de mening van je potentiële klanten.

Even checken bij vrienden of kennissen welke kleur ze bij je persoonlijkheid vinden passen kan ook helpen. Heb je al een kleur in gedachten dan kan je bijvoorbeeld ook eens vragen welke emoties dat bij mensen oproept, en of dat welk klopt met je verwachtingen.


Bij de keuze van een basiskleur kun je dus best rekening houden met een aantal aspecten :

  • Wat is de leeftijd van mijn doelgroep ?

  • Waarom zijn mijn klanten klant bij mij ? Wat verwachten ze van mij of mijn bedrijf ?

  • Welke emotie wil je oproepen bij je publiek ?

  • Welke kleuren gebruiken je concurrenten en hoe kun je je daar in onderscheiden (zonder af te schrikken) ?

  • Kies je voor homogeniteit, of net voor meerdere kleuren ?

Je moet daarom nu niet meteen naar een kleurenconsulent hollen. Ook hier is gezond verstand en wat dingen uitproberen vaak nog het beste. Even wat geld investeren in een paar ontwerpjes hoeft niet ontzettend veel geld te kosten, en kan je naderhand heel wat geld besparen.


Hieronder een overzichtje van basiskleuren en het respectievelijk gevoel wat ze in het algemeen oproepen :

  • Rood : stimulteert energie en actie, staat voor kracht en dominantie, ook warmte en bescherming, trekt alle aandacht naar zich toe

  • Blauw : zakelijk en koel, staat voor logica en redenering, brengt rust en betrouwbaarheid, maar ook vaak gemis aan orginaliteit en soms verveling,

  • Paars : opbeurend en kalmerend tegelijkertijd, staat voor ambitie en wijsheid, stimuleert creativiteit

  • Geel : wordt geassocieerd met geluk en openheid, vertaalt zich ook in samenwerking en samenhorigheid, maar ook humor, activeert het geheugen

  • Wit : helderheid, zuiverheid en eenvoud, maar verreist subtiliteit en stijl om niet boring, futloos of flauw over te komen

  • Groen : groen staat voor puurheid, duurzaamheid en het natuurlijke ; groen brengt rust en reduceert angst, is een harmonische kleur

  • Roze : staat voor jeugdig, leuk en spannend, zoet en teder, vaak passioneel en vertrouwelijk, maar vaak ook te vrouwelijk, te slijmerig of te opzichtig indien teveel overwicht

  • Grijs : is de kleur van verstand en verfijndheid, maar roept bij sommigen ook twijfel en verwarring op omdat het alle kanten uitkan; sommige grijstinten stralen warmte en geborgenheid uit, maar kan ook snel overhellen naar antraciet wat dan weer kilheid en aftandelijkheid schept

  • Oranje : stimuleert de activiteit en samenhorigheid, is warm en inspireert, en je krijgt er honger van naar meer; maar ook controverse want het is een kleur van uitersten waar je van houdt of die je haat zonder weinig nuancering.

  • Zwart : dominantie, kracht, overwicht en gezag, ook stijl en elegantie indien subtiel gebruikt en vergt daarom vaak inzicht van grafici of designers om niet te overweldigend te zijn. Zwart/wit in combinatie wijst op tegenstelling.

Van pure kleuren wordt vaak uitgegaan dat ze standvastig zijn, hun kracht al bewezen hebben en zijn. Denk maar aan het rood van Coca Cola of het geel van Cecemel.


Mengkleuren, pastels of nieuwe combinaties zorgen vaak voor een modernere, frisse en creatieve look. Aubergine, wijnrood maar net zo goed turquoise groen of fuchsia-roze zijn zo een voorbeelden.


Sommige mensen hebben van nature heel veel verbinding met kleur en weten goed te mengen of te doseren. Ik ervaar dat anderen het daar juist weer heel moeilijk mee hebben.


Ben jij zo iemand die weinig voeling heeft met kleuren, moeilijk kan combineren of juist een heel uitgesproken mening over kleuren hebt, dan laat je je misschien toch best goed adviseren.

Ondernemers die international werken, houden er best ook rekening mee dat kleuren, en emoties die ermee verbonden zijn, cultureel bepaald zijn. Zo is wit in onze westerse landen de kleur van zuiverheid, maar wordt ze in het oosten of india geassocieerd met dood en kilheid.


Welke kleur koos jij voor je bedrijf, en waarom ? Heb je er bewust over nagedacht of was het eerder een toevalligheid ? Laat het mij gerust even weten in een antwoordje op deze blog.

  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
Ontvang tips om aan je eigen marketing te werken, direct in je mailbox

© 2016 CONTENTer.be