Is Facebook nog interessant voor kleine bedrijven na aanpassing logaritme ?

Bijgewerkt: 27 mei 2019

De wijzigingen die FACEBOOK heeft gemaakt in haar logaritme blijven nazinderen. Ik dacht dat er al voldoende over geschreven was, maar de vragen komen terug. Bij deze dus nog eens samengevat hoe het eigenlijk zit. En wat je beter wel of niet kunt doen.


Ja dat algoritme is effectief aangepast en Facebook rolt nog verdere wijzigingen uit. Zoals Mark Zuckerberg, de grote man achter Facebook, Whatsapp en Messenger al aankondigde in de publieke pers, is het kwestie om na alle schandalen en lekken Facebook weer leuk en attractief te maken. En dus de nadruk te leggen op sociale interactie en de berichten van vrienden, familie waarmee je vaak praat naar voor te schuiven.


Terug naar de basis dus, want aanvankelijk was dat het opzet van het smoelenboek.

En als we daardoor met zijn allen minder nepnieuws te zien krijgen is dat natuurlijk mooi meegenomen. Geef toe, alle berichten van CNN, VRT, en de reclamecampagnes van multinationals met grote marketingbudgetten, constant op je muur krijgen is toch ook niet waarvoor je met je neus op je telefoon of tablet zit.


Als we Zuckerberg en de zijnen mogen geloven, wordt er vooral beter en meer interactieve content getoond

Komt er dus op neer dat Facebook op je muur vooral die berichten laat zien waarop:

  • Mensen reageren, bv met een like

  • Andere gebruikers commentaar geven

  • Die goed en veel gedeeld worden

Ze omschrijven het zelf als:

  • Inhoud die discussie of een conversatie uitlokt

  • Video die boeit en mensen echt laat meeleven

  • Directe interactie en communicatie met publiek (lees Messenger)

Eigenlijk verandert er dus voor kleine ondernemingen niet zoveel. Voor zover je je Facebookbedrijfspagina al gebruikte om wat inkijk te geven in het reilen en zeilen van je bedrijf en aan persoonlijke of sociale marketing deed. Wie vooral agressiever inzette is er een beetje aan voor de moeite.


Wat je dus beter niet doet:

  • Je promo folder in je bericht plakken

  • Vragen om je pagina te liken

  • Vragen om iemand te taggen (zowiezo al heel asociaal en misleidend omdat taggen eigenlijk dient om personen in een foto aan te duiden)

  • Vragen om bericht te publiceren op je eigen pagina of muur

Dat laatste verwijst vooral naar wat ik noem "trucen van de foor om je bereik te verhogen". Vragen om iets nuttig te delen met vrienden en kennissen omdat daarmee discussie of engagement uit te lokken mag natuurlijk wel. Meer nog, dat moet je eigenlijk doen.


Waar we hopelijk wel wat van verlost zijn, is van die kettingberichten. Die dan vaak nog gebaseerd zijn op foutieve berichten. Je weet wel, dat zijn van die berichten die zeggen "als je echt iets wilt publiceer dan dit verhaal op je eigen pagina. Vaak staat er dan ook nog bij: "Durf", "Heb het lef", of iets dergelijks.


Heb jij ook wel iemands berichten op stop gezet of een pagina niet langer gevolgd omwille van het herhaaldelijk posten van dat soort berichten? Ik vaak. Helaas.


Laat het nu gek genoeg ook bijvoorbeeld de boodschap over de wijzigingen bij Facebook zelf zijn, die maakten dat je bij velen een kopie van hetzelfde bericht kon lezen, in de hoop nog langer in de top berichten te verschijnen. Absurd dus.

Gewoon met je vrienden en pagina's die je volgt even in contact blijven, af en toe een reactie posten, of een commentaar geven is gewoon een beter idee.

Maar goed even terug naar de gevolgen voor je bedrijfspagina.


Berichten die sowieso al goede content bevatten en iets nuttigs bijbrengen worden weinig of niet geïmpacteerd dus. Anderzijds worden posts die puur focussen op het vergroten van het pagina bereik wellicht wel afgestraft.


Ik blijf ook telkens tot vervelens toe herhalen dat Facebook geen publicatiemedium is, en je dus best zorgt voor wat afwisseling in je berichten. Niet voor niks heet het ding Sociale Media, en verwacht je dus Sociale Marketing.


Louter aanbiedingen plaatsen in de berichten op je pagina is dus sowieso geen wijze keuze.

Zorg er dus best voor dat je een mix hebt van:

  • informatie

  • inspiratie

  • duiding

  • af en toe wat leuks ertussen

Dat werkt het beste.


Gebruik echte mensen in de foto bij je bericht

Een belangrijke succesfactor is het gebruik van mensen in je bericht. Eenvoudige berichten die wat inzicht gunnen in de manier waarop je bedrijf werkt. Iets leuk wat je gerealiseerd hebt. Enthousiaste medewerkers die vriendelijk de klus klaren, enz.

En foto's of filmpjes die gewoon met een eenvoudige gsm zijn gemaakt, zonder ge-poseer, speciale verlichting en des meer. Het werk meestal stukken beter dan dingen met al te veel opmaak.


Voor wie adverteert wordt het wellicht interessanter omdat betaalde advertenties nu eenmaal beter opvallen tussen veel persoonlijk content. Maar ook daar gelden een aantal regels waar je best rekening mee houdt.

Zulks komt aan bod in de workshop ""adverteren op Facebook", maar misschien moet ik daar binnenkort ook nog eens over bloggen.


  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
Ontvang tips om aan je eigen marketing te werken, direct in je mailbox

© 2016 CONTENTer.be