E-mail marketing werkt nog steeds !

Email blijft ondanks alle sociale media geweld een belangrijk marketing tool, en zeker ook voor KMO's en zelfstandigen. Alle spam-berichten niet te na gesproken natuurlijk. Ook ik krijg nog dagelijks veel "bulk" mail. Zo noem ik de onpersoonlijke grote nieuwsbrieven die in niks rekening houden met mijn eigen voorkeuren, en interesses, of schreeuwerig en overvol om aandacht smeken.


Wie leest dat nog ?

Sommige content marketeers zweren bij hoog en bij laag bij volume en heel veel herhaling. Dagelijks duwen geautomatiseerde platformen duizenden emails in de strot van lezers die nu al vaak verzuipen in het groot aantal zakelijke emails. Dat is natuurlijk makkelijk als je heel veel inhoud hebt die je regelmatig kunt roteren. Door de automatisatie en de volumes, kun je dan al wegkomen met een heel lage conversie.


De aloude regels van direct mailing blijven overeind


Ik deed nog marketing ervaring op in de tijd dat er nog heel veel direct-mail werd verstuurd. Nieuwsbrieven en andere commerciële boodschappen die per post onder envelop werden verstuurd.


De principes die daarbij werden gehanteerd, zijn vandaag nog net zo goed van toepassing op e-mail, namelijk :

  • Een eenvoudige boodschap die relevant is voor de lezer

  • Een verzorgde uitstraling, creatief en origineel, maar aangepast aan de doelgroep

  • Een goed doordacht moment van versturing, om op het juiste moment toe te komen

  • Toegevoegde waarde brengen voor je lezer.

Dat laatste vind ik heel belangrijk. E-mail is een veel trager medium dan alle vluchtige berichten op sociale media. En daardoor kan je vaak ook iets meer verhaal kwijt, of iets beter de context van je boodschap inkleden.

Bovendien ken je meestal de wensen of verwachtingen van je lezers. Of beschik je in elk geval over een contact- adres om dat te weten te komen. Wat dan weer de mogelijkheid biedt om te personaliseren, en de boodschap specifiek te maken. Net dat maakt het allemaal een stuk persoonlijker, en das is zeker een troef die je als kleinere ondernemer heel goed kunt uitspelen. Helaas vergeten veel marketers dat aspect net te benadrukken, en dat is jammer.


De relevantie van je bericht kun je vrij makkelijk peilen. Een goed e-mail programma en tagging zorgt ervoor dat je perfect kunt zien welk item gelezen is, wie doorgeklikt heeft naar je website, en wat ze daar hebben gedaan. Op die manier kun je trouwens verder de interesses bijwerken en nog meer daarop inspelen.


Al bij al blijft het bovendien een vrij goedkoop medium (kost per contact) , dat je bijvoorbeeld kunt inzetten om :

  • te informeren over nieuwigheden

  • te laten weten waar je mee bezig mee bent

  • Mensen weer eens aan jouw bedrijf of activiteit herinneren

  • een promotie of aanbieding aan te kondigen

E-mail kan op die manier ook een trafiek generator zijn voor je website. Bovendien bereik je ook lezers die minder of niet actief zijn op sociale media.

E-mail kan ook een aanvulling zijn op wat je elders al communiceert. Maar dupliceer dan geen berichten. Anders ga je je lezer vervelen. Bovendien, en zoals hierboven al aangegeven, wordt verwacht dat je een in e-mail een stuk persoonlijker werkt, en inspeelt op specifieke zaken. Dit hoeft niet altijd aparte content te zijn. Soms volstaat het enkel aspecten zoals een beeld, een titel of gewoon de volgorde van de items te wisselen.


Overlaadt het bericht niet, vaak werkt een eenvoudige lay-out en overzichtelijke inhoud beter dan een overvol le drukke pagina. Al geldt een uitzondering voor te korte berichten. Vermijdt dus best dat een email louter een promo wordt waarop je naar de afzonderlijke items moet doorklikken om te weten waarover het gaat.


Tenslotte nog enkel raadgevingen :

  • Focus op de inhoud en de boodschap die je aan je lezers wilt meegeven

  • Een eenvoudige opmaak werkt best

  • Maak meteen duidelijk waarover het gaat

  • Wees bondig, maar toch compleet genoeg

  • Zorg dat je bericht vooral vlot mobiel gelezen kan worden

  • Voorzie een opt-out

  • Zorg voor een doorsturen-knop zodat je ook het adres van de ontvangers capteert

  • Gebruik een professioneel e-mail programma dat spam voorkomt

  • Volg het resultaat nauwgezet op


Zin om met e-mailing van start te gaan, of een campagne op te zetten. Let's talk !

Guy Vindevogel l Digital Marketing Consultant

guy@contenter.be
0475 747623

m.me/contenter.be

  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
Ontvang tips om aan je eigen marketing te werken, direct in je mailbox

© 2016 CONTENTer.be