DRIE C's in Marketing

Bijgewerkt: 19 apr 2019

Connectie Content Conversie


De 4 P's in marketing kennen we nagenoeg allemaal wel, niet ?

Product, Prijs, Plaats en Promotie blijven immers belangrijke elementen waarmee je je merk of diensten in de markt zet.

Maar met alle media om ons heen, zijn de 3 C's even belangrijk Het is meer dan een trend en in de wereld van sociale media en veelvoud van kanalen die toelaten dicht bij de consument te staan, spelen ze vaak een cruciale rol in het succesvol ondernemen.



Wat zijn de 3 C's ?

1. Connectie

2. Content

3.Conversie


Waarom zijn ze zo belangrijk ?

In de vaak uiterst concurrentiële positie waarin we ons vandaag bevinden, waarbij afstand en nabijheid een steeds mindere rol spelen, wordt het alsmaar moeilijker om je met je bedrijf en aanbod te onderscheiden van andere aanbieders op de markt.

Zeker als kleinere ondernemer, komt het er dan op aan je troeven uit te spelen en dicht bij je klanten te staan. Nabijheid, is dankzij technologie niet meer louter een aangelegenheid van "plaats" maar eerder van beschikbaarheid en de connectiemogelijkheden die je biedt.


Beschikbaarheid en connectie is niet het enige wat telt. Luisteren naar noden en verwachtingen en daar op inspelen met correctie, up-to-date informatie (content) is minstens zo belangrijk. En tenslotte de ervaring, om indrukken en wensen op het juiste moment te capteren en om te zetten in resultaat.


Connectie maken, deuropener voor elke business relatie

Facebook, Messenger, LinkedIn, WhatsApp en ik kan nog wel even doorgaan, heeft voor een deel de telefoon verdrongen, en ik verwacht dat dit in de toekomst alsmaar meer zal toenemen.


Doordat mensen op die kanalen actief zijn en ze vaak een groot deel van de dag bij zich dragen zijn het dan ook fantatische omgevingen om snel met klanten en potentiele klanten te connecteren. En elke ondernemer weet dat een eerste contact vaak doorslaggevend is om nieuwe klanten te maken.


Hoe meer mogelijkheden je biedt om connectie te maken des te beter. Vaak merk ik angst bij ondernemers om zichzelf teveel bloot te geven. Wat als iemand mij belt om 11 s'a vonds ? Mijn antwoord is dan meestal : en dan (so what).

Geloof mij, als iemand om dat uur belt zit de echt wel met een probleem waarvoor hij of zij een oplossing zoekt, en misschien ben jij wel diegene die daar mee kunt helpen. Dus wees blij dat je gebeld wordt.


Mits een beetje doordachte instellingen kan je daar trouwens verstandig mee omgaan. Een kort berichtje om te bevestigen dat je de booschap ontvangen hebt en even aangeven wanneer je contact zult opnemen is vaak meer dan voldoende.


Content, de bevestiging van wat je te bieden hebt

Content is alom tegenwoordig en high- quality content is King schreeuwen marketingguru's om de haverklap. Uiteraard komt het erop neer je producten en services goed te omschrijven, of je competenties in de verf te zetten.

Al was het maar omdat zoekmachines en Google die inhoud gebruiken om te evalueren hoe waardevol jouw pagina's of bijdragen over een bepaald onderwerp zijn om je relevantie en dus positie in hun zoekresutlaten te verhogen. Uiteraard is gevonden worden van groot belang. Het levert leads op en die zijn noodzakelijkheid voor het voortbestaan en het zakencijfer.


Maar content produceren enkel en alleen om hoog te scoren in de ranking is natuurlijk absurd als je boodschappen naderhand niet de interesse krijgen van je volgers of bezoekers. De grootste uitdaging blijft daarom goed te achterhalen wat de verwachtingen en interesses zijn van je doelpubliek. Misschien wel de grootste uitdaging van efficiente content-marketing.

Goede content helpt je ook om je rol als expert in je vak te bevestigen. En dat is uiteindelijk een gegeven waar klanten naar op zoek zijn en waardoor ze vertrouwen schenken.


Conversie, leads die klanten worden

Zoals ik net schreef zijn leads zeer belangrijk maar al evengoed conversie. En ook daar kun je heel wat met sociale media en alle messeging kanalen die er mee samen gaan. Als kleine ondernemer weet je allicht beter dan wie ook dat elke conversie start met een conversatie. Benut dus alle mogelijkheden die je krijgt aangerijkt volop en gebruik een mix van mogelijkheden om de conversatie nadien ook levend te houden.

Marketing gaat immers in tegenstelling tot sales niet om een korte of directe conversie, maar veeleer omtrent het opbouwen van een zekere continue relatie. Op die manier krijg je geengageerde klanten die graag met je werken.

Kleine investering, grote opbrengst


Voldoende leads generen en goochelen met de 3 C's vergt inspanning. Toch hoeft dit mits je doordacht wat tijd investeert geen fortuinen te kosten. Ook dat is een voordeel van de nieuwe media. Je kunt klein beginnen en naarmate je resultaat ziet geleidelijk bijsturen en je inspanningen verhogen.


Bovendien kunnen we beter dan ooit resultaten scherp in het oog houden en de effectiviteit van onze inspanning meten en analyseren.


Contenter helpt je graag bij het hanteren van de 3 C's. Onze optiek is erop gericht je daarbij zoveel mogelijk te betrekken zodat je het goochelen met je marketing peilers zelf ook leert en de connectie met je doelgroep ook daadwerkelijk een zaak van jezelf is. Telkens met een professionele ondersteuning in de rug en coaching waarop je kunt terug vallen.

  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
Ontvang tips om aan je eigen marketing te werken, direct in je mailbox

© 2016 CONTENTer.be