Consequent blijven in je marketing-aanpak biedt meer succes.

Een beetje marketing doen en van de hak op de tak springen, dat werkt gewoon niet.

Toch vervallen veel ondernemers in die valkuil.


De lok om alles eens uit te proberen kijkt altijd om de hoek. Zeker in digitale marketing waar je alles voor relatief weinig geld kunt opzetten, weer aanpassen, of gewoon met iets anders kunt starten.


Als je nog in een verkenningsfase verkeert, is het natuurlijk wel mogelijk om wat te experimenten. Noodzakelijk zelfs zou ik zeggen. Wat immers werkt voor een ander, werkt niet noodzakelijk voor jezelf. Elke business is specifiek, en elk clienteel en doelgroep waarop je je toespitst is ook weer anders.

Maar als je resultaat wilt halen en succesvol wilt zijn, dan moet je vooral op voorhand goed bepalen wat je wil bereiken, en heel consequent en goed voorbereid aan de slag gaan. Anders haal je binnen de kortste keren je hele marketingbudget erdoor, zonder veel resultaat.


Maar hoe doe je dat dan ? Hierbij alvast 5 tips.



1. Formuleer concrete doelstellingen.

Ga uit van je prioriteiten en plaats die in een logische volgorde.

Wat wil je bereiken en hoeveel tijd en budget gun je jezelf op de weg ernaar toe ? Het is de essentiele vraag die alle andere vooraf gaat.

Mogelijke doelen zijn :

  • Naamsbekendheid verwerven

  • Zorgen dat mensen je bedrijf vinden (in zoekmachines, maar ook fysiek)

  • Meer bezoekers op je website krijgen

  • Leads binnenhalen

  • Meer omzet genereren

  • Aan je uitstraling en imago werken

  • Producten of diensten in de kijker zetten

Hier hoeft geen lange en ingewikkelde strategie-oefening aan vooraf te gaan. Daar heb je als kleine ondernemer waarschijnlijk ook het budget niet voor. Maar even heel goed nadenken (met een gezonde dosis buikgevoel) helpt al een heel eind.

Met de juiste volgorde, bedoel ik dat je "smart" en realistisch moet omgaan met je doelstellingen. Uiteraard klinkt het aanlokkelijk om meteen leads binnen te halen. Maar als je nog een nobele onbekende bent, loont het wellicht beter eerst je bedrijf of product beter bekend te maken, en daar wat geld in te investeren.


2. Maak duidelijke keuzes

Bepalen wat je gaat doen en waar je je marketing centen gaat aan spenderen, wil ook zeggen dat je duidelijk aangeeft wat je (voorlopig ) niet gaat doen. Laat je daarbij vooral leiden, door verwachte opbrengst en resultaat. Het wordt allemaal een stuk duidelijker als je goed voor ogen hebt welke doelgroep je in eerste instantie wilt bereiken. Vaak is de verleiding voor kleine en startende ondernemers groot om die groep breed zo breed mogelijk te houden. Je wilt toch niemand uitsluiten.

Toch zal uit de realiteit gauw blijken dat zoiets niet werkt, omdat je de boodschap waarmee je die doelgroep aanspreekt niet scherp kunt stellen, en daardoor vervalt in nietszeggende boutades of holle slogans.


Je doelgroep precies bepalen, nagaan wat hen interesseert en boeit, en daar duidelijk jouw verhaal op afstemmen, maakt ook meteen een pak duidelijker welke kanalen je vervolgens kunt gaan inzetten.


3. Zorg voor consistentie en wees consequent

Hou jezelf aan een duidelijk verhaal en eenduidige branding. Je website is wellicht de thuisbasis waar je op terug kunt vallen. Werk deze eerst goed uit in functie van wat je aan je doelgroep wilt vertellen en wat je wilt bereiken. Start daarbij niet met je eigen verhaal, maar wel met de noden van je doelpubliek. Met andere woorden : Waar zit je doelgroep op te wachten ? Welk probleem hebben ze ? En hoe kan jij daarvoor een gepaste oplossing bieden.


Eenmaal je dat goed hebt uitgewerkt (op je website) en over wat basis materiaal beschikt is het nadien een stuk gemakkelijk om verder aan je marketing te werken en te bouwen. Vaak zie ik bijvoorbeeld mensen offline folders of advertenties plaatsen die helemaal afwijken van hun aanwezigheid online. Meestal omdat ze dat door verschillende partijen hebben laten maken. Zoiets is natuurlijk nefast als je nog naambekendheid wilt verwerven.

Vergeet ook niet dat mensen ongeveer 5 tot 6 keer iets over jouw bedrijf moeten horen of zien eer ze ook maar enige interesse zullen tonen. Het is een build-up. Mis die kans niet


4. Schat je eigen mogelijkheden en middelen goed in

Vaak beschik je over een pak meer kennis dan wat jezelf vermoedt. Maar overschatting is ook niet goed. Start met de zaken die je ook kunt volhouden. Het heeft geen zin om met iets te beginnen als je het naderhand niet kunt volhouden. Ik zie vaak een enthousiaste aanpak van nieuwe initiatieven, maar één keer de workload begint te dreigen, resulteert dat vaak in van alles een beetje doen, maar eigenlijk niks goed. Zo een losse flodders kosten alleen maar energie en geld, en leveren niks op. Doe de dingen waar je bovendien ook plezier aan beleeft. Wat je tegen je zin doet, gewoon omdat je denkt dat het moet, dat hou je meestal niet vol.


Zorg voor een goede planning. Het zou bijna een punt op zich kunnen zijn. Je zal gauw merken dat plannen helpt om veel consequenter je doelgroep te benaderen en aan te spreken. Zo kun je ook rekening houden met de momenten waarop mensen meest vatbaar zijn voor jouw marketingacties. Bovendien kan je rond thema's werken die voor je business belangrijk zijn. Voorbeeld moederdag, schoolvakanties, feestdagen, enz.


5. Kies de juiste kanalen

Naast je website waar je altijd op kunt terugvallen, heb je andere kanalen nodig om actief campagnes te voren. Beschouw je website als je thuisbasis waar je de andere boodschappen kunt laten naar verwijzen, of waar het resultaat van je acties kunnen converteren in bruikbare leads. Zo kan een mailing of een newsletter bijvoorbeeld verwijzen naar een boekingpagina of een inschrijvingsformulier op je website. Maar trap niet in de val, om zomaar door te verwijzen naar de home pagina van je website. De kans dat mensen dan zelf doorklikken naar de andere pagina is erg klein. Zorg voor goede landingspagina's die in lijn liggen met wat de advertentie of actie zelf verteld.


Laat je niet leiden door hypes of door invloed van anderen. Het is niet omdat Instagram bijvoorbeeld razend populair is, dat het daarom een goed medium is voor jouw business. Vraag je klanten welke mediakanalen zij gebruiken. Zijn meerdere, ga dan na welk kanaal prioritair is, en welk best aansluit bij je business. Zit je in een business die het voornamelijk moet hebben van visuele voorstellingen dan kies je misschien beter voor Pinterest, of een fotoblog.


Maar blijf ook hier consequent, en versnipper niet te veel. Dat scheelt een pak in werk en investering, en werkt een stuk efficiënter.

  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon

© 2016 CONTENTer.be