Branding - zin en onzin van merkwaarde voor zelfstandige ondernemers

Bijgewerkt: 19 apr 2019


Personal branding, corporate branding, product brand, service branding, city branding, online branding …. Marketingtalk over branding en merken is alomtegenwoordig. En wat moet je ermee als kleinere zelfstandige ? Is branding niet vooral iets voor grote bedrijven met dure geldverslindende marketing-afdelingen.


Je en neen. Uiteraard hoef je niet alle hokjes in te vullen, al is je "personal branding" als ondernemer misschien wel eentje om over na te denken. Als zelfstandige ben je immers vooral zelf je merk. Je persoonlijkheid en waarom je precies ondernemer bent geworden zijn belangrijk voor je klanten, en wellicht de drijfveer waarom ze graag met jou willen werken. Verder sta je ook zelf in voor hoe je de dingen aanpakt en het resultaat dat je aflevert. Het is goed dat je je daar bewust van bent. Laat dus vooral zien wie je bent als ondernemer en wees ook vooral jezelf.


Karen Krommen maakt er in haar boekje "Calimero-marketing" (leestip) zelfs een echt topic van. Namelijk het uitspelen van je sterke kanten als kleine ondernemer en daar een handelsmerk van maken. Maar het draait natuurlijk allemaal om de directe relatie die je hebt met de mensen die met jou in zee willen gaan.


Hoe je het ook draait of keert in zaken komt het er vaak op aan of al dan niet de klik gemaakt kan worden tussen mensen. Als groot bedrijf heb je daar nog een hele boel randvoorwaarden achter de hand, en kan er soms geswitcht worden tussen medewerkers. Toch zie je vaak dat ook daar de persoonlijke relatie in belangrijke mate bijdraagt tot succes en een vaste accountmanager of andere contactpersonen belangrijk is voor vertrouwen.


Items die alles met je "merk" te maken hebben, zijn oa :

  • Het waarom van je ondernemen

  • Wat is belangrijk voor je (kernwaarden)

  • Welk soort klant ambieer je of voor welk soort klanten wil je graag werken

  • Waar wil je heen (vb. sociaal ondernemen, betere levenskwaliteit, flexibeler met je tijd omgaan)

  • Hoe zie je de toekomst ?

  • Wat kun je extra aanbieden ?

  • Wat onderscheidt je van anderen ?

Om dat te vertalen in wie je bent of waar je zaak voor staat, is het natuurlijk ook goed als je je zelf kunt onderscheiden van anderen, en je je eigen voordelen kent. Of met andere woorden, wat kan jij anders of verschillend aanbieden. Waar liggen de voordelen om met je te werken. In het vakjargon noemen we dat je USP (unique selling proposition) maar het behoeft heus niet zo een ingewikkelde naam.


Even goed nadenken en je eigen voordelen op papier zetten is al een hele stap. Vermijdt daarbij de algemeenheden en ga op zoek naar wat je specifiek maakt.

Enkele voorbeelden zijn :

  • Je kent lokale leveranciers en werkt met streekproducten

  • Je levert aan huis waar anderen in je sector dat niet doen

  • Je hebt flexibele openingsuren

  • Je behaalde bepaalde erkenningen

  • Mensen zijn uitzonderlijk tevreden over je services en willen daarover getuigen

  • Je kan een heel groot gamma aan diensten of producten leveren

  • Je bent hyper gespecialiseerd

Ik ervaar dat ondernemers het vaak moeilijk hebben om te omschrijven wat hen uniek maakt, omdat ze het vaak veel te ver zoeken. Als je dan naderhand wat bijpraat komen heel wat dingen soms spontaan.


Een andere misvatting die leeft bij de slager om de hoek is dat branding veel geld moet kosten en dure investeringen vergt. Niets is minder waar, als je er maar goed over nadenkt en goed bepaald hoe je je zelf in de markt wilt zetten.


Een belangrijke reden om een merk te gebruiken, of jezelf tot merk te verheffen is de herkenbaarheid. Net als je bij bekende merken direct associaties kunt maken en een aantal criteria kunt vasthangen aan de merknaam, is het voor je eigen merk belangrijk dat de verbinding gemaakt kan worden met wat je doet en wie je bent. Zoek het daarom ook niet te ver en maak je branding niet te gekunsteld of te ingewikkeld.


Soms is je brand ook gewoon je naam. Vooral bekende mensen hebben vaak niet meer dan hun naam nodig, en ook bij ontwerpers, designers, is een Naam als merk heel populair. Ralph Lauren, Zaha Hadid, Philippe Starck, allemaal merken waar de ontwerper op zich het merk is geworden.


Merk-identiteit is ook meer dan enkel een logo of signage. Al staan de twee wel in heel nauw verband met elkaar. T'is te zeggen, je logo, etc maakt deel uit van je branding, maar het is verkeerd te denken dat branding louter je logo of merkvermelding is.


Maar ook over logo's, kleuren en signing heerst nog al wat twijfel en verwarring over. Heel vaak komt zo een logo tot stand bij de oprichting van je bedrijf(je) en wil of kun je er op dat moment helemaal geen geld voor uittrekken. Dat hoeft ook vaak niet, maar het is wel belangrijk dat het er niet al te banaal of cliché uitziet. Uiteraard kan het brood in het logo van de bakker, of de verfborstel bij de schilder aangeven waar het bedrijf voor staat, maar iets subtieler zegt toch vaak meer over jezelf en ziet er meteen een stuk professioneler uit.


Ook baselines en slogans zijn vaak in het zelfde bedje ziek. De lekkerste, de goedkoopste, de snelste, … het zal wel zeker…. Maar tenzij je dat ook echt kunt waarmaken en ten allen tijde bewijzen is het vaak niets meer dan hol geblaat. Als je niets beters kunt bedenken, laat je zo een baseline beter volledig weg. Wil je het wel goed aanpakken, neem dan toch best een goede copywriter onder te arm en bepaal vooral goed welke toegevoegde waarde of verduidelijking deze kan brengen.


Een bijzonder iets waar ik de aandacht op wil vestigen, omdat ik natuurlijk heel veel met digitale marketing bezig ben, is het belang om na te gaan of voor je merknaam makkelijk een beschikbare domeinnaam kan gevonden worden. Het is altijd zonde als je een passende bedrijfsnaam hebt, maar dan blijkt dat die naam al door iemand anders is ingenomen. Daarom alleen al is "specifiek en origineel" vaak belangrijker dan te algemene benamingen. Ook hoef je niet persé alles in je naam te stoppen, waardoor dan een ellenlange, onbruikbare domeinnaam ontstaat. Al zijn er voor dat laatste soms nog handigheidjes te bedenken zoals bepaalde afkortingen of andere domein-toevoegingen.


Koppel ook je email aan je eigen domeinnaam, dat kost nauwelijks inspanning en staat zo veel professioneler. Gebruik een gmail of telenet adres voor thuis maar zorg voor een degelijk email-adres voor je bedrijf. Ook al ben je een klein bedrijf, professionaliteit zegt veel over je gevoel voor kwaliteit en afwerking.


Tenslotte wil ik je in deze blog ook nog de raad meegeven heel erg consequent om te gaan met je branding.


Ook al ben je niet helemaal tevreden met je logo, bedrijfsnaam of domeinnaam. Weet dat het vaak erg veel tijd en energie kost om je bestaande klanten met je mee ten nemen in een nieuwe verhaal als je je branding wisselt. Gebruik je merk correct en professioneel, maar stap ook af van de mythe dat het er allemaal gelikt moet uitzien. Je hoeft je logo of brand-uiting zelfs niet eens mooi of blits te vinden. Kijk dus in de eerste plaats na of je identiteit wel aanslaat bij je klanten en doelpubliek. En begrepen wordt. Of zij er met andere woorden in zien wat je er mee wilt zeggen of uitdrukken.


Het is ook meegenomen als er een zekere waarde achter steekt en je er een verhaal of een waarom aan kunt vasthangen. Dat legt prettig uit en zorgt voor eigenheid en onderscheiding. En dat blijft hangen bij je publiek en zorgt voor herkenbaarheid.


Guy Vindevogel l Digital Marketing Consultant

guy@contenter.be
0475 747623

m.me/contenter.be

  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
Ontvang tips om aan je eigen marketing te werken, direct in je mailbox

© 2016 CONTENTer.be